Thorbjørn har desperat ledt i Føtex og Rema 1000 efter denne vare: Udsolgt flere steder

Af: Mie M.B

|

04/04/2025

forbrug
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Efterspørgslen på det danske brand har flere steder resulteret i tomme hylder

Lige nu læser andre også

Det danske sodavandsikon Jolly Cola oplever i øjeblikket en markant efterspørgsel, men mange forbrugere må gå forgæves i supermarkederne. En af dem er Thorbjørn Fynø fra Aarhus, der har besluttet at droppe amerikanske mærker som Coca-Cola og Pepsi – blandt andet i protest mod Donald Trumps politik – og i stedet støtte danske alternativer. Det fortæller B.T.

Han fortæller, at han både har ledt i Føtex og Rema 1000 uden held. Frustrationen er til at tage og føle på, især når man bevidst forsøger at støtte danskproducerede varer. Ifølge Thorbjørn Fynø handler valget om mere end smag – det er også en politisk markering.

Hos Salling Group, som står bag blandt andet Føtex og Netto, bekræfter pressechef Jacob Krogsgaard, at Jolly Cola ikke er en fast del af sortimentet, men at det af og til kan findes som spotvare – særligt i Netto. Han tilføjer dog, at man løbende vurderer, hvilke varer kunderne efterspørger, og indikerer dermed en vis åbenhed for ændringer.

I Rema 1000, hvor Jolly Cola også midlertidigt har været udsolgt, bekræfter kommunikationschef Jonas Schrøder, at salget er steget markant. Men selvom efterspørgslen er stor, kan der opstå huller på hylderne i enkelte butikker. Som alternativ peger han på Harboe Cola – et andet dansk mærke, som også oplever fremgang i disse tider.

Udviklingen viser, at danskernes indkøbsvaner i stigende grad påvirkes af globale begivenheder og politiske holdninger – og at gamle klassikere som Jolly Cola stadig kan vække stærke følelser, både af national stolthed og forbrugermagt.

Anbefalet til dig