Lidl er en populær dagligvarekæde, som mange danskere ofte frekventerer. Dog er to af kædens butikker for nyligt kommet i modvind, da Fødevarestyrelsen kom på besøg den 26. juni.
Det skriver Ekstra Bladet.
De to butikker, det drejer sig om, er butikken på Brovejen i Middelfart og på Langebro i Aabenraa.
I Aabenraa var problemerne særligt markante i køledisken. Fødevarestyrelsens målinger afslørede nemlig, at temperaturen for flere fødevarer lå langt over det tilladte niveau.
Kropølse, leverpostej, saltkød, kamsteg og roastbeef blev målt til en centrumstemperatur på mellem 10,2 og 13,6 grader – langt fra de sikre køleforhold, som produkterne kræver.
Denne forseelse resulterede i en bøde på 15.000 kroner samt en sur smiley.
Men problemerne stoppede ikke her. Fødevarestyrelsen noterede også, at der var støv og madrester på gulvene i butikken, og at butikken generelt fremstod beskidt og trængte til en grundig rengøring.
I Middelfart var situationen ikke meget bedre. Her var det også kølediskene, der skabte problemer. Af rapporten fremgår det, at frostmøblerne var fyldt med grålige snavsansamlinger i hjørner og kanter, og kølemøblerne, der opbevarede fersk kød, havde indtørrede kødsaft.
Kølediskene til friske bær og pasta var ligeledes i en beklagelig tilstand med snavs og gamle bær og produktrester.
I kølvandet på disse nedslående inspektioner har Lidl udsendt et skriftligt svar til Ekstra Bladet, hvor de udtrykker deres beklagelse over situationen:
"I Lidl arbejder vi for, at alle butikker har en glad smiley, hvilket også er det generelle billede. Vi har et fast koncept for kundeoplevelser og rengøring, der skal følges alle steder, og butikkerne i Middelfart og Aabenraa har desværre ikke fulgt konceptet for korrekt rengøring. Det beklager vi, og dette er naturligvis ikke acceptabelt over for hverken vores kunder i butikken eller for os selv."