Den aarhusianske modebutik Boii Studios er blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for vildledende markedsføring. Årsagen er udsalgsskilte, der har givet forbrugerne indtryk af, at alle varer i butikken var sat ned med 50 procent, selvom det ikke var tilfældet. Det fortæller migogaarhus.
Skilte med skjulte detaljer
På skiltene, som har prydet butikkens facade på Strøget i Aarhus samt Boii Studios’ øvrige butikker i Odense og København, har teksten "ALT" og "50%" været skrevet med markant større skrift end teksten "UDSALG i BUTIKKEN". Ifølge Forbrugerombudsmanden har det givet et misvisende billede af tilbuddet.
Forbrugerombudsmand Torben Jensen forklarer, at en virksomhed ikke må påvirke forbrugernes købsbeslutninger med vildledende udsagn. I denne sag vurderes det, at Boii Studios har præsenteret begrænsningerne i tilbuddet på en måde, der kan forlede kunderne til at tro, at alle varer var nedsat. Derfor er selskabet bag butikken, MASH 16 ApS, nu politianmeldt for at overtræde markedsføringslovens vildledningsforbud.
Forbrugerbeskyttelse på spil
Ifølge markedsføringsloven må en erhvervsdrivende ikke bruge urigtige oplysninger eller præsentere faktuelt korrekte oplysninger på en vildledende måde. Det betyder, at hvis et tilbud kun gælder for en begrænset produktgruppe, skal det fremgå klart og tydeligt. Skilte, hvor væsentlige oplysninger er skrevet med meget mindre skrift, kan derfor være i strid med loven.
Forbrugerombudsmanden understreger, at det er afgørende, at alle væsentlige oplysninger præsenteres på en klar og utvetydig måde. I dette tilfælde har Boii Studios’ valg af skiltning efterladt forbrugerne med et fejlagtigt indtryk af omfanget af rabatten.
Nye skilte i butikken
Efter politianmeldelsen har Boii Studios erstattet de omdiskuterede skilte med nye, hvorpå der nu står "ALT SALE 50%". Det er endnu uklart, hvilke konsekvenser sagen vil få for virksomheden, men Forbrugerombudsmanden har tydeligt markeret, at vildledende markedsføring ikke tolereres.