Trist nyt: Over 9000 supermarkeder melder slut med PepsiMax, 7UP og Lay’s chips

Af: Mie M.B

|

05/01/2024

forbrug
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Flere kæder og lande overvejer nu samme løsning som reaktion på lange prisforhandlinger

Lige nu læser andre også

Carrefour informerer kunder i fire europæiske lande om, at de ikke længere vil sælge produkter som Pepsi, Lay's chips og 7up, da de i den seneste priskrig mellem detailhandlere og globale fødevarekæmper er blevet for dyre. Det skriver Reuters.

Fra torsdag vil hylderne med PepsiCo produkter i Carrefour-butikker i Frankrig, Italien, Spanien og Belgien have skilte, der angiver, at butikken ikke længere vil have mærkerne "på grund af uacceptable prisstigninger", udtalte en talsperson for den franske supermarkedsgigant.

Carrefours beslutning påvirker mere end 9.000 butikker i de fire lande. Dagligvarebutikker i flere lande, herunder Tyskland og Belgien, har på lignende vis stoppet ordrer fra engrosfirmaer - en taktik i prisforhandlinger, der er blevet mere anspændte på grund af inflation.

"Vi har været i dialog med Carrefour i mange måneder, og vi vil fortsætte med at engagere os i god tro for at forsøge at sikre, at vores produkter er tilgængelige," udtalte PepsiCo i en erklæring.

Nogle PepsiCo-produkter som Cheetos og 7Up var ikke tilgængelige i et Carrefour-supermarked i Paris' fornemme 16. arrondissement torsdag, mens andre, herunder Pepsi, stadig stod på hylderne ved siden af skiltet.

Kunderne i supermarkedet hilste overordnet set beslutningen velkommen.

"Det overrasker mig overhovedet ikke," sagde Edith Carpentier til Reuters. "Jeg tror, der vil være masser af produkter tilbage på hylderne, fordi de er blevet for dyre, og det er alle vare, vi kan undlade at købe."

PepsiCo svarede ikke på en anmodning om kommentar, men udtalte sig i oktober, at det planlagde "beskedne" prisstigninger i år, da efterspørgslen trods stigninger holdt sig oppe, hvilket førte til, at firmaet kunne hæve sin overskudsprognose for 2023 for tredje gang i træk.

Carrefour har været en af de mest aktive detailhandlere i at udfordre store forbrugsprodukter og fødevarevirksomheder over priser. Sidste år startede de en "shrinkflation" kampagne med advarsler på produkter, der er blevet mindre i størrelse, men koster mere.

I bestræbelserne på at mindske inflationen har den franske regering bedt detailhandlere og leverandører om at afslutte årlige prisforhandlinger i januar, to måneder før normalt.

"De franske supermarkeder er meget, meget villige til at tage varer af hylderne, hvis de ikke kan lide de aftaler, de får," sagde James Walton, cheføkonom ved Institute of Grocery Distribution. "Selvfølgelig er det en sidste udvej, fordi ingen vinder, hvis de varer, folk ønsker, ikke er tilgængelige på hylderne."

Anbefalet til dig