Landets supermarkedskæder er midt i en benhård priskonkurrence ved indgangen til 2024, og konkurrencefeltet er nærmest absurd. B.T. har udført et uanmeldt besøg hos 10 supermarkedskæder den 15. januar for at registrere priser på 34 produkter for at afgøre, hvem der er skarpest i årets første pristjek. Resultaterne er bemærkelsesværdige. Det skriver B.T.
Netto, Føtex, Bilka, Spar, Meny, SuperBrugsen, Coop, 365 Discount, Lidl og Rema 1000 blev alle besøgt af B.T., der registrerede priserne på de udvalgte 34 varer i alle kæder. Konkurrencen er så tæt, at kun 48 øre adskiller de tre billigste kæder.
Vinderen af B.T.'s pristjek i januar 2024 er 365 Discount, der har den billigste kurv til en samlet pris på 574,40 kroner. 365 Discount slår dermed sine nærmeste forfølgere, Rema 1000 og Salling Groups Netto-kæde, med blot 28 øre til Rema 1000 og 48 øre til Netto.
Detailhandelsekspert Bruno Christensen kommenterer, "Det understreger, at det er en priskrig på højeste niveau, og at de kæmper benhårdt. At de ligger så tæt, siger noget om, at det er en daglig kamp for de her kæder at bevare positionen som Danmarks billigste indkøbssted. Konkurrencen i dansk dagligvarehandel er utrolig hård. Der er ikke nogen, som giver sig, så den her prisundersøgelse dokumenterer endnu en gang, at når det drejer sig om dagligvarer, så er prisen den altafgørende faktor, og det er det hver eneste kæde kæmper for hver dag."