Forbrugerombudsmanden har politianmeldt vin- og spiritusvirksomheden Taster Wine A/S for vildledende markedsføring. Virksomheden har siden 2019 markedsført sine vine fra Australien og Chile som "CO2-venlige", men ifølge myndighederne giver mærkaterne forbrugerne et misvisende indtryk af vinens samlede klimaaftryk. Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Grøn markedsføring under lup
Sagen drejer sig om to vinserier, Diamond Hill og Alto Andes, hvor flaskerne er forsynet med grønne mærkater med udsagn som "CO2-friendly wine" og "CO2-friendly bulk wine". På etiketterne fremgår det, at transporten af vinene reducerer CO2-udledningen med henholdsvis 25 og 30 %. Besparelsen skyldes, at vinen transporteres i store flexitanke og tappes først ved ankomst til Danmark, hvilket gør det muligt at fragte flere liter vin pr. skibsrejse.
Men selvom denne metode reducerer transportens CO2-aftryk, vurderer Forbrugerombudsmanden, at den samlede klimabelastning stadig er væsentlig, og at markedsføringen derfor kan være vildledende.
Forbrugerne kan være blevet vildledt
Ifølge Forbrugerombudsmanden kan forbrugerne have fået det fejlagtige indtryk, at vinene som helhed er mere klimavenlige, end de reelt er. "Vi ser alvorligt på markedsføring, hvor en virksomhed overdriver en mindre klima- eller miljøfordel, og forbrugerne dermed får et mere positivt indtryk af produktet, end der er faktisk grundlag for," siger Forbrugerombudsmand Torben Jensen.
Producent stopper brug af mærkater
Taster Wine har oplyst, at mærkaterne ikke vil blive anvendt på nye vinflasker efter den 1. januar 2025, men flasker med den omstridte markedsføring er stadig i omløb, da de blev tappet inden anmeldelsen.
Sagen blev rejst efter en klage fra Forbrugerrådet Tænk. Hvis Forbrugerombudsmandens vurdering fastholdes, kan Taster Wine risikere en bødestraf efter markedsføringsloven.