Politianmeldt: Diskotek i Aalborg lokkede gymnasieelever i byen med gratis sjusser og shots

24/9/19 07:52

Christian Granhøj Skouboe

Selvom man ikke udskænker til personer under 18 år, er det fortsat ulovligt at markedsføre sig med alkohol. Foto: Shutterstock
Forbrugerombudsmanden har politianmeldt The Gap Aalborg, for at målrette reklamer for arrangementer med alkohol mod gymnasieelever og dermed mod unge under 18 år.

I 13 tilfælde har diskoteket The Gap i Aalborg lovet frie sjusser og shots ved arrangementer for eleverne på forskellige gymnasier i Nordjylland. 

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt The Gap Aalborg, da det er ulovligt at omtale alkohol i reklamer, som retter sig mod unge under 18 år. Ifølge Danmarks Statistik er ca. halvdelen af eleverne på et gymnasium under 18 år.

Diskoteket skrev for eksempel på Facebook: ”Nørresundby Takeover – Lørdag den 16. september frie sjusser og shots fra 23.00 – 00.00 for alle på Nørresundby Gymnasium – The Gap – Nightclub”.

Et andet eksempel lød sådan:

”The Gap præsenterer – frie sjusser og shots fra 23.00-00.00. For Dronninglund, Brønderslev & Fjerritslev Gymnasium. Book dit bord nu på […] – Denne begivenhed er ikke et samarbejde med hverken festudvalg eller gymnasierne, vi er bare i fest humør – The Gap – Nightclub”.

Diskoterne er under strafansvar

Forbuddet mod at omtale alkohol i markedsføring, som retter sig mod unge under 18 år, gælder uanset om en reklame handler om at sælge alkohol eller alkohol bliver brugt som virkemiddel til at sælge andre produkter.

Selvom diskoteket undlader at udskænke alkohol til unge under 18 år på festaftenerne, så fritager det ikke diskoteket for strafansvar, da det er selve markedsføringen af alkohol overfor mindreårige, som er ulovlig.

Det er Alkoholreklamenævnet, som har klaget til Forbrugerombudsmanden over The Gap Aalborgs markedsføring.

Det seneste år har Forbrugerombudsmanden politianmeldt ni diskoteker for overtrædelse af lovens forbud mod markedsføring af alkohol målrettet unge. Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Ifølge markedsføringsloven må virksomheder ikke reklamere med alkohol overfor unge under 18 år. Hensigten med forbuddet er at beskytte de unge. Når vi vurderer, at diskoteker eller andre retter reklamer med alkohol mod gymnasieelever – hvor mindst halvdelen er under 18 år – politianmelder vi.