Hvil i fred
Dansk musikliv har mistet en markant stemme.
Lotte Rømer, der gennem årtier satte sit præg på den danske musikscene og senere blev en stærk fortaler for mennesker med høretab, er gået bort i en alder af 75 år.
Dødsfaldet er blevet bekræftet af hendes søster, Hanne Rømer, over for Ekstra Bladet.
Lotte Rømer sov stille ind torsdag efter et kort sygdomsforløb med kræft.
Hun efterlader sig blandt andet en søn og et livsværk, der strakte sig langt ud over musikken.
Satte sit aftryk på dansk musik
Gennem sin karriere arbejdede Lotte Rømer som både sanger, musiker, komponist, kapelmester, forfatter og foredragsholder.
Fra midten af 1970’erne og frem til år 2000 levede hun af musikken og samarbejdede med flere markante navne på den danske musikscene, heriblandt C.V. Jørgensen og Ivan Horn.
For mange blev hun kendt som en alsidig kunstner med en stor passion for sit fag.
Men livet tog en uventet drejning, da en arvelig hørelidelse gradvist kostede hende størstedelen af hørelsen.
Trods den store udfordring fortsatte hun med at gøre en forskel.
Gjorde kampen for hørehæmmede til sin mission
Lotte Rømer mistede omkring 85 procent af sin hørelse, men lod sig ikke definere af diagnosen.
I stedet kastede hun sig ind i arbejdet for at skabe større forståelse for høretab og de udfordringer, mange danskere lever med hver dag.
Hun blev blandt andet formand for Høreforeningen i København og skrev bøgerne “Hva’?” og “Hva’ så?”, som satte fokus på emnet.
Samtidig holdt hun foredrag og arbejdede aktivt for at oplyse om konsekvenserne af nedsat hørelse.
Hendes indsats blev også anerkendt af musikbranchen. I 2023 modtog hun Det Danske Rockakademis ærespris.
Søsteren Hanne Rømer mindes hende som et menneske med et stort hjerte og en særlig evne til at være noget for andre:
“Hvis der var nogen, der var et godt menneske, så var det Lotte. Hun var så god til mennesker og til at være noget for andre.”