Maria Fantino er i dag en af de mest genkendelige tv-værter i Danmark, men hendes vej til rampelyset har været præget af usikkerhed og modgang.
Som ung i DR’s Talenthold oplevede hun fordomme og kønsroller, der næsten fik hende til at droppe drømmen om at blive vært.
Det fortæller hun i et interview med Alt.
En humor, der blev overset
Maria Fantino beskriver sin tidlige karriere som en periode, hvor hun følte sig fanget mellem at være for meget og samtidig ikke passe ind.
"Hvis du vokser op med en sandhed, så ved du ikke, om det i virkeligheden passer eller ej. I mange år tænkte jeg, at der var noget galt med mig," forklarer hun og tilføjer, at hendes humor ofte blev overset eller gengivet af mandlige kolleger, som fik æren for den.
Under sin praktiktid på DR kæmpede Maria med, at hendes værtsstil blev mødt med flere kritiske mails end hendes mandlige kollegers.
Det forstærkede hendes tvivl om, hvorvidt der var plads til kvinder som hende i mediebranchen.
Resultatet blev, at hun begyndte at overveje en rolle som tilrettelægger i stedet for at forfølge sin værtsdrøm.
En personlighed, der ikke kunne skjules
Vendepunktet kom, da Adam Duvå Hall, nuværende vært på Go’ morgen Danmark, så potentialet i hende.
Maria ser nu tilbage på de udfordringer, hun stod over for, og erkender, at det har været en vigtig del af hendes rejse.
"Man kan godt give mig en blazer på, men den kommer ikke til at sidde ordentligt, fordi der altid ryger noget af mig ud, og det var jo derfor, at de på Talentholdet havde så svært ved at finde ud af, hvad jeg skulle lave, fordi der dengang var nogle ret klare måder, kvinder var værter på. Det er lidt svært med dig, sagde de, fordi du er lidt lige som de mandlige værter, så rollerne var meget kønsopdelte,” fortæller hun og understreger, at hendes unikke stil er blevet hendes styrke.
I dag er Maria Fantino ikke blot en etableret vært, men et godt forbillede for kvinder, der ønsker at bryde med traditionelle forventninger.
Hun har bevist, at der er plads til personligheder som hendes – også i de mest synlige roller i mediebranchen.