Hos både Tuborg og Muskelsvindfonden er man utrolig glade for den fantastiske opbakning Grøn til stadighed oplever hos danskerne. Direktør i Muskelsvindfonden Henrik Ib Jørgensen udtaler:
”Vi er utroligt taknemmelige over den fantastiske opbakning, Grøn har fået fra danskerne i år. Jeg har sjældent oplevet så meget fællessang og glæde på Grøn som i år. Sommervejret har været lidt omskifteligt, og der har været andre store koncertbegivenheder samtidig med Grøn, men alligevel samler vi over 170.000 gæster og melder udsolgt i Aarhus, Odense og to gange i København. Det er vi vildt stolte over, og vi skylder endnu en gang vores mange frivillige en stor tak for deres kæmpe indsats.”
Over en million danskere har handicap inde på livet
For Muskelsvindfonden falder overskuddet for Grøn 19 på et tørt sted og er nu med til at sikre Muskelsvindfondens arbejde. Direktør i Muskelsvindfonden Henrik Ib Jørgensen fortsætter:
”Det høje publikumstal sikrer os et pænt overskud til Muskelsvindfondens arbejde med at skabe plads til forskelle, og det er der hårdt brug for disse år. Over en million mennesker er berørt af handicap – enten selv eller som pårørende, og presset vokser. Alt for mange er ramt af manglende hjælp, langtrukken sagsbehandling og at Danmark har Europas mest restriktive adgang til ny banebrydende medicin. Midlerne fra Grøn betyder, at vi kan forstærke vores indsatser ift. de mange udfordringer.”
Grøn tager mere ansvar
Muskelsvindfonden og Tuborg har med Grøn i år taget et vigtigt skridt i kampen mod plastaffald. I år drikker gæsterne for første gang iskolde fadøl af bæredygtige og genbrugelige plastglas, hvilket de første publikumsanalyser melder mere end positivt tilbage med. Over 95% af gæsterne er vilde med ideen om genbrugsglasset. Med det nye initiativ har Grøn haft 320.000 plastglas gennem Tuborgs ny mobile opvaskemaskine på Grøn 19. Christian Sveigaard, marketing- og sponsorchef for Tuborg udtaler:
”Vi er meget tilfredse. Alene på Grøn har Tuborg taget opvasken af flere end 320.000 genbrugsglas i vores nye opvaske- og tørremaskine. Det er plastikglas, som ellers var havnet på forbrændingen. Vi har mødt stor forståelse for projektet alle vegne – også blandt festivalpublikummet. Bæredygtige løsninger kræver partnerskab og samarbejde, og vi er glade og stolte over, at alle partnerne har villet være med til at tænke nyt og bidrage til at reducere plastikaffald. Det falder fint i tråd med vores bæredygtighedsprogram Together Towards ZERO, og vi har helt sikkert også fået blod på tanden. Det er ikke det sidste gang, at Tuborg tager opvasken.”
Det er i samarbejde med NorthSide, Tinderbox, Roskilde Festival og Grøn at Tuborg har indført vaskbare glas, som bruges igen og igen på tværs af sommerens store begivenheder. Projektet er desuden været et samarbejde og partnerskab med andre virksomheder og NGOer som Plastic Change, der har rådgivet Tuborg under udviklingen af ideen. Opvaskemaskinen har siden opstarten på Northside vasket over 2,1 mio plastikglas.
Publikumstal 2019 – 170.500
18/7 – Amager – 15.000 (udsolgt)
19/7 – Kolding – 17.000
20/7 – Aarhus – 35.000 (udsolgt)
21/7 – Aalborg- 13.500
25/7 – Esbjerg – 12.500
26/7 – Odense – 27.000 (udsolgt)
27/7 – Næstved – 20.500
28/7 – Valby – 30.000 (udsolgt)