Bagere i hård kamp om kunderne: Bager Palle holder ved

Af: Helge Rahbek

|

28/06/2018

Større landsdækkende bagerier med stordriftsfordele sælger brød i Vejle og presser lokale bagerier. Bagermestre med ét eller to brødudsalg må stå tidligt op om morgenen for at klare sig. Vi har talt med Vejles egen bagermester Palle Thomsen, der er en af dem, der klarer sig på trods af konkurrencen.

Lige nu læser andre også

Der er hård konkurrence indenfor bageriverdenen, og det er efterhånden ikke let i Danmark at finde et lille succesfuldt bageri, der drives som en mand-og-kone virksomhed.

For et par dage siden blev Langenæs Bageriet opkøbt af Lagkagehuset, som dermed er ved at skabe sig en massiv brød og kage-koncern i hele landet, hvor de nu står bag ialt 84 butikker. Allerede nu er Lagkagehuset massivt til stede i Vejle. Efter opkøbet af Langenæs, sælger de nu brød fire forskellige steder i Vejle. Desuden åbner de endnu en butik i Bredballe senere på året.

Blandt de lokale bageriaktører kan nævnes PA Andersen & Sønner, der har et halvt dusin brødudsalg, og dermed er en af de større i vejleområdet. På det lokale brødmarked findes også to mindre aktører, der hver især har to brødudsalgssteder: Møllebageren og Palles Bageri.

Hvordan klarer en mindre spiller sig på et hårdt marked?

Palle Thomsen, der har haft Palles Bageri siden 2003, forklarer, at han gennem årene har holdt fast ved flere fokusområder.

Kundepleje er afgørende for Palle Thomsen. ”I stedet for at have fokus på vækst, så få vækst igennem de kunder, du har,” forklarer Palle Thomsen. Tanken er, at tilfredse kunder dels er stabile kunder, dels breder tilfredsheden sig fra disse kunder til nye kunder.

En del af kundeplejen er for Palle Thomsen også at lytte til kundernes ønsker. Han er opsøgende i sin kontakt med bageriets store kunder for at høre om leverancerne lever op til forventningerne. Den personlige kontakt er vigtig. For Palle Thomsen handler det også om kvalitet. Bagværket skal naturligvis være af god kvalitet. Også kundeoplevelsen i brødudsalgene skal have kvalitet for kunderne.

Noget andet centralt for Palle Thomsen er personalepleje. Han mener, at en af de største fejl i branchen er, at man nogle steder ikke passer godt nok på sit personale. Bagerfaget er krævende, og det hele skal gå hurtigt. Man skal derfor gøre noget ekstra for at give personalet gode vilkår, betoner Palle Thomsen, der har personale, som har været med helt fra starten.

Har måtte kæmpe

Derudover har det været vigtigt for Palle Thomsen hele tiden at tænke ”bredt”, hvilket ikke mindst gælder i forhold til salg. Palles Bageri har således engroshandel foruden detailhandel i de to butikker. Også når det gælder leverandører og samarbejdspartnere er han optaget af have et godt netværk med god kontakt.

Endelig understreger Palle Thomsen også, at man som mindre aktør skal turde satse lidt, ellers er det svært at vækste. ”Man skal have en vis volumen for at overleve,” siger Palle Thomsen, der tilføjer: ”I bund og grund er jeg meget tilfreds, men jeg har også skullet kæmpe for det, jeg har.”

 

Anbefalet til dig