Julemusik, en iskold Coca-Cola og stor opbakning til Mødrehjælpens julehjælp til danske børnefamilier. Da den berømte Coca-Cola julelastbil sidste år tog på tur i Danmark, blev det igen et kæmpe tilløbsstykke. Danskerne strømmede til i titusindvis for at opleve det rød-hvide juleikon.
Derfor var der hos Coca-Cola Danmark heller ingen tvivl om, at julelastbilen igen i år skulle ud på tur. I år tager lastbilen på en mindre rundtur i Nordjylland, hvor den både besøger Aalborg (to gange), Hjørring og Frederikshavn.
Turen rundt i Nordjylland forløber således:
- Torsdag 5. december besøger lastbilen 7-Eleven på Østerbro 75 i Aalborg imellem klokken 15-19.
- Fredag er bilen i Aalborg Øst, hvor den fra klokken 13-19 besøger Føtex på Niels Bohrs Vej 43.
- Lørdag er turen kommet til Frederikshavn, hvor lastbilen er parkeret ved Føtex på Søsportvej fra klokken 11 til 17.
- Søndag sluttes turen i Danmarks flotteste landsdel af med et besøg i Meny på Frederikshavnsvej 42-48 i Hjørring. Her er lastbilen fra klokken 11-17.
Som noget nyt vil der i år være en kæmpe snekugle ved julelastbilen, som man kan komme ind i, og man kan også komme ind i selve julelastbilen, hvor der vil være et hyggeligt rødt og hvidt juleunivers.
”For mange danskere er det en del af juletraditionen, når julelastbilen besøger deres by med julestemning og iskolde forfriskninger. Derfor er vi glade for igen i år at kunne sende julelastbilen på tur rundt i hele landet. Sidste år var der mange, som ønskede at opleve julestemningen indefra i julelastbilen. Det har vi lyttet til, så i år kan man komme ind i julelastbilen og tage en selfie i julemandens kane,” fortæller Philip Wedgwood, Senior Brand Manager for Coca-Cola i Danmark.
Indtægter fra merchandise går til godt formål
Sidste jul indsamlede julelastbilen over 400.000 kr. til Mødrehjælpens velgørende arbejde for økonomisk trængte børnefamilier. Ved at donere et beløb til Mødrehjælpen kunne man få en miniatureudgave af julelastbilen med hjem. Det blev en overvældende succes, hvor danskerne donerede i så stort et omfang, at Coca-Cola måtte bestille ekstra merchandise. Den store opbakning er man glad for hos Mødrehjælpen.
”Det er hårdt for familierne, når der ikke er råd til at holde jul. Det er både stressende og skuffende ikke at kunne fejre julen på lige fod med andre, eller ikke at kunne dele den med sine nærmeste. Derfor er det fantastisk at se opbakningen fra alle de danskere, der møder Coca-Colas julelastbil og samtidig gør en forskel for børnefamilier i Danmark, der ikke ellers ville have råd til at fejre jul. Takket være den hjælp er det muligt, at vi kan uddele julehjælp igen i år”, fortæller Ninna Thomsen, direktør i Mødrehjælpen, i en pressemeddelelse.
I år bliver der derfor to slags merchandise – den velkendte miniatureudgave af julelastbilen fra sidste år samt et begrænset antal Coca-Cola snekugler.
”Vi oplevede sidste år, at danskerne i stor stil ønskede at støtte det gode formål med Mødrehjælpens arbejde, så miniaturejulelastbilen blev simpelthen revet væk. Det er fantastisk, at danskerne i så høj grad gerne vil støtte, at flere børn får en god og hyggelig jul. Vi har i år bestilt ekstra merchandise hjem, og vi introducerer også et begrænset antal snekugler hvert sted, som vi håber, at danskerne vil tage godt imod,” siger Philip Wedgwood.
Julelastbilens tur rundt i Danmark begynder den 11. november og varer indtil den 23. december.
Om Coca-Cola og julen
Historien om Coca-Cola reklamerne, der har gjort julemanden til en hyggelig rød og hvid skikkelse verden over, går næsten 100 år tilbage.
Læs historien her:
1920: Coca-Cola lancerer de første julereklamer i 1920’erne. I reklamerne ses en strengt udseende julemand i stil med tegningerne fra den amerikanske karikaturtegner Thomas Nast.
1930: Kunstneren Fred Mizen tegner en julemand, der drikker en Coca-Cola, omgivet af mennesker ved verdens største sodavandsapparat. Reklamen bliver brugt til trykte annoncer den jul.
1931: Efter flere forsøg på at finde den helt rigtige illustrator, som kan fange den sande essens af julemanden, falder valget på Haddon Sundblom. Sundblom lader sig inspirere af sine svenske rødder og tegner en rødklædt julemand, der er en venlig og hyggeligt buttet mand.
1964: Sundblom færdiggør sin udgave af julemanden. I flere årtier efter benytter Coca-Cola Haddon Sundbloms version af julemanden i sine reklamer
1995: De oplyste Coca-Cola lastbilkaravaner bliver introduceret i en ny reklamekampagne kaldet ”Christmas Caravans”. Special effects bliver udviklet af George Lucas’ Industrial Light and Magic Studio, der også har været med til at skabe Star Wars-filmene. På siderne og bag på lastbilerne bruger man Haddon Sundbloms tegninger af julemanden. Reklamefilmen blev optaget i Vancouver i Canada over fire dage og involverede 40 statister og 30.000 lyspærer.
1998: Lastbilkaravanerne bruges i ”Christmas Caravans III”, som bliver sendt i mere end 100 lande. Det er den dag i dag én af de mest anvendte Coca-Cola reklamer nogensinde.
2011: Den ikoniske julelastbil besøger Danmark til stor begejstring for danskere over hele landet.
2017: Efter en lang pause turnerer Coca-Cola julelastbilen igen i Danmark. Omkring 80.000 mennesker gæster lastbilen.
2018: Julelastbilen gentager succesen og besøger igen byer over hele Danmark. Som noget nyt kan besøgende få en miniatureudgave af julelastbilen med hjem mod en frivillig donation til Mødrehjælpens julehjælp. Julelastbilen ender med at indsamle hele 413.596 kroner til Mødrehjælpen.
2019: Coca-Cola julelastbilen besøger 38 byer rundt om i hele Danmark. Igen i år kan man få merchandise med hjem, hvis man til gengæld donerer et frivilligt beløb til Mødrehjælpen.