Nye tal fra Danske Rederier peger på, at dansk søfart laver bølgeskvulp over hele landet. Selvom 98 procent af den danske handelsflåde bliver kontrolleret af rederier, som ligger i Københavns Kommune og Gentofte Kommune. En analyse af danske sømænds bopæl viser nemlig, at næsten to ud af tre sømænd bor i kommuner uden for hovedstadsområdet.
Her er Danmarks nye vækstcenter, Business Region Esbjerg, blandt de absolutte topscorere. Fanø er den danske kommune med næstflest sømænd per indbygger. Samtidig ligger Esbjerg på en sjetteplads på listen over kommuner med flest søfolk. Det underbygger konklusionerne fra AE-rådets rapport fra 2017, der kårer Region Syddanmark som den region i Danmark med flest maritime arbejdspladser overhovedet.
De nye tal undrer ikke borgmester i Esbjerg Kommune Jesper Frost Rasmussen (V).
"Esbjerg er Danmarks offshore-hovedstad, og maritime virksomheder sætter deres tydelige aftryk langs kajen på Esbjerg Havn. De nye tal bekræfter, at Esbjerg ikke bare har en styrkeposition i forhold til at tiltrække rederikontorer, men at det også er attraktivt for søfolk at bosætte sig i og omkring Esbjerg. Får vi for alvor gang i opsvinget på offshore-området, er der måske endda mulighed for, at vi kan kravle endnu længere op på ranglisten," lyder det fra Jesper Frost Rasmussen.
I spidsen sammen med Sydfyn og Nordjylland
Billedet bekræftes af Danske Rederiers direktør, Jacob K. Clasen. Han peger på, at tallene afspejler tendensen i en undersøgelse fra 2016, som zoomede ind på maritim offshore. Her lå både Esbjerg og Fanø i top fem på ranglisten over de mest sømandstunge kommuner i Danmark, hvis man udelukkende kigger på de søfolk, der arbejder i rederier, som beskæftiger sig med offshore-opgaver.
"Der er ingen tvivl om, at Esbjerg og hele Region Syddanmark har en stærk maritim styrkeposition ligesom for eksempel Sydfyn og Nordjylland. Generelt viser vores tal, at søfarten binder land og by sammen. For selvom mange rederikontorer ligger i hovedstadsområdet, ligger en stor del af arbejdspladserne og den afledte beskæftigelse langs kajkanten rundt omkring i landet," påpeger Jacob K. Clasen, direktør i Danske Rederier.
Det danske skibsregister har det seneste år oplevet et regulært boom i antallet af skibe. Fra april 2017 til april 2018 var Danmark verdens hurtigst voksende søfartsnation, og tidligere på året rundede den dansk-flagede handelsflåde hele 20 millioner bruttotons. Der beskæftiges i dag 7.635 danske søfolk og 6.157 landansatte i de danske rederier.