Reglerne siger, at valgplakaterne fra begge valg senest skal være pillet ned torsdag den 13. juni ved midnat. Fredag danner kommunen sig et overblik over, hvor der stadig hænger valgplakater. Borgere, som bliver opmærksom på ikke-nedtagne valgplakater, må også gerne melde ind via app’en Giv et praj, når fristen er overskredet.
”I begyndelsen af næste uge kører vi rundt og tager de sidste plakater ned. Da det er partiernes arbejde, vi udfører, bliver der efterfølgende sendt en regning til de partier, som har undladt at tage deres plakater ned. Hvor meget det kommer til at koste, gør vi op bagefter, når vi har overblik over, hvor meget tid vi har brugt på at registrere, nedtage og bortskaffe plakaterne, men det kommer sikkert til at ligge i størrelsesordenen 175-200 kr. pr. plakat,” oplyser driftschef Martin Sejersgaard-Jacobsen i en pressemeddelelse.
Generelt vurderer han, at partierne har været rigtigt gode til at fjerne deres valgplakater efter de to valg.
”Det er mit indtryk, at partierne har været hurtige og omhyggelige med at få pillet deres valgplakater ned. Forhåbentlig kommer de sidste plakater ned før torsdag ved midnat, så vi helt slipper for at bruge tid på opgaven og efterfølgende sende regninger ud til partierne,” siger Martin Sejersgaard-Jacobsen.