Det store beløb vækker glæde.
"Vi skal sikre, at vores børn og unge bliver kompetente til at leve, uddanne sig og arbejde i en stadig mere digitalisereret verden. Derfor skal eleverne i folkeskolen lære at beherske de teknologier, som omgiver os, så de ikke bliver passive forbrugere af teknologi, men aktive producenter og skabere af og med teknologi," siger Hanne Voldborg Andersen, koordinator for Fablab@SCHOOLdk-samarbejdet.
"En af de store nationale og internationale udfordringer for folkeskolerne er at forberede de kommende generationer til at kunne forstå og beherske de teknologier, vi omgives af," siger Torben Elsig-Pedersen, formand for Børne- og Familieudvalget i Vejle Kommune.
"Vi skal give eleverne de såkaldte '21st Century Skills', som er evnerne til kritisk tænkning, kommunikation, samarbejde, design og innovation, kompleks problemløsning, digital mestring og digitalt medborgerskab. Det gør vi ved at undervise i designtænkning og digital fabrikation. Gennem FabLab giver vi børn og unge mulighed for at udvikle teknologiforståelse, konkrete praktiske færdigheder og faglige kompetencer i mangfoldige læringsmiljøer," understreger Torben Elsig-Pedersen i en pressemeddelelse.
Om projektet
- FabLab@SCHOOLdk er et projekt, der udvikler undervisning i designtænkning og digital fabrikation og fremmer teknologiforståelse hos lærere, pædagoger og elever. Undervisere kan finde forskningsbaseret inspiration gennem det globale FabLearn netværk.
- Projektet udspringer af et forskningssamarbejde mellem kommunerne og Aarhus Universitet 2014-2017.
- Det danske projekt modtog i 2018 den prestigefyldte, internationale pris "2018 FabLearn Global Excellence - Organizational Leadership Award", som blev overrakt af professor Paulo Blikstein fra Columbia University, USA.