Forsikringsselskabet Vendsyssel skal betale en bøde på 50.000 kroner for at have ringet til syv forbrugere, der stod registreret på Robinsonlisten.
Selvom forsikringsselskaber som udgangspunkt gerne må ringe til forbrugere og sælge forsikringer, gælder det ikke, hvis forbrugeren er registreret på Robinsonlisten.
Robinsonlisten er et register, hvor man kan frabede sig uanmodede henvendelser med markedsføring. Man kan tilmelde sig Robinsonlisten på borger.dk, som administreres af CPR-kontoret og opdateres hvert kvartal. Virksomheder skal tjekke Robinsonlisten, før de udsender reklamer med navn og adresse eller ringer forbrugere op.
I sagen havde syv forbrugere tilmeldt sig Robinsonlisten, og de havde ikke givet Forsikringsselskabet Vendsyssel særskilt samtykke til at ringe. Men det gjorde Forsikringsselskabet Vendsyssel alligevel, hvilket nu har resulteret i en bøde til selskabet, efter at Forbrugerombudsmanden gik ind i sagen.
Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen, siger i en pressemeddelese:
”Når en forbruger tilmelder sig Robinsonlisten, ønsker han eller hun at blive fri for enhver form for telefonsalg. Det skal virksomhederne respektere.”
”Vi modtager mange klager over telefonsalg fra forbrugere, som er tilmeldt Robinsonlisten, men som alligevel bliver kontaktet, fordi virksomhederne ignorerer listen. Derfor er det et vigtigt signal, at retten har fastslået, at virksomhederne risikerer store bøder ved at ignorere Robinsonlisten.”
Markedsføringslovens § 10, stk. 4
Efter markedsføringslovens § 10, stk. 4, må ingen erhvervsdrivende ringe til en bestemt fysisk person, fx en forbruger, der er tilmeldt Robinsonlisten, eller som har frabedt sig opkald fra virksomheden. Reglen gælder også for opkald til indehavere af enkeltmandsvirksomheder.