Odense har mange gabende tomme butiksvinduer

26/9/19 12:15

Christian Granhøj Skouboe

Til salg-skiltene hænger efterhånden i mange butiksvinduer. Foto: Karsten Julsbjerg Andreasen
Mon ikke de fleste odenseanere har bemærket, at der ikke er ret langt mellem til leje-skiltene i handelsgaderne og butikscentrene. Det er en landsdækkende tendens, men tal fra tidligere i år viser, at Region Syddanmark hører til de hårdest ramte. De fysiske butikker er i hård konkurrence på liv og død med e-handelsbutikker, der har lavere omkostninger.

Har man gode varer, et godt forretningskoncept og nogle midler at investere i en fysisk butik, er der utrolig mange muligheder i Odense. Her er ledige butikslejemål i næsten alle størrelser fra 41 m2 til 2.000 m2. Måske overkapaciteten giver mulighed for presse lejen lidt ned. Der er butikslejemål fra 48.000 kr. til knap 7 mio. kr. pr. år.

På portalen www.ejendomstorvet.dk ses i alt 111 ledige butikslejemål fordelt over hele byen fra centrale handelsgader som Kongensgade og Vestergade til adresser i periferien. Også mindre centre som eksempelvis Tarup Centret og giganten Rosengårdscentreret har ledige kvadratmeter.

Hård konkurrence fra e-handel

Nye tal fra Danmarks Statistik synliggør problemet for indehaverne af de fysiske butikker.

Andelen af danskere mellem 16 og 74 år, der handler på nettet, er nu 84%. For ti år siden var procenttallet 64.

Når det gælder tøj, sport- og fritidsudstyr indkøber vi 69% af varerne som e-handel. Rejser og flybilletter indkøber vi også i høj grad online. Her er procenttallet er 66.

Gennem de sidste 10 år er den største procentvise stigning dog at finde inden for varegruppen medicin og kosttilskud. I 2009 udgjorde nethandlen på dette område blot 4%, men i 2019 er andelen her oppe på 25%.

Kamp om kunderne på dagligvarer

Når det gælder indkøb af dagligvarer, er e-handlen tredoblet fra 2009 til nu. Samtidig er antallet af dagligvarebutikker faldet med 11% i perioden fra 2008 til 2017. Blandt de unge mellem 20 og 39 år udgør e-handlen af dagligvarer en tredjedel. De 40 til 59-årige køber 29% af deres dagligvarer på nettet. ”Folk i aldersgruppen 20-59 år har ofte et arbejde og yngre børn, der kan gøre det sværere at få tid til at handle ind i en fysisk butik,” fortæller chefkonsulent Agnes Tassy til Danmarks Statistik. ”Derfor kan det tænkes, at folk i netop denne gruppe nyder bedre af fordelene ved at handle online, end det er tilfældet for de yngste og de ældste”. 

Der er nu 500 færre dagligvarebutikker, end det var tilfældet for 10 år siden.

Andre forklaringer på de tomme butiksruder

Foruden e-handel kan der være andre forklaringer på de mange ledige butikslejemål.

”Der er en klar tendens til, at de store bliver større. Store centre som Field's, Lyngby Storcenter, Rødovre Centrum og Rosengårdscentret i Odense vinder frem på bekostning af mindre centre,” forklarede Jens Christian Petersen fra Institut for Center-Planlægning til DR-Nyheder tidligere i år.

I Odense spiller det også ind, at der i de seneste år er blevet bygget nye butikker, og flere er på vej. Det øger konkurrencen om de butiksindehavere, der er i byen.   

For få år siden blev Rosengårdscentret udvidet for omkring 200 mio. kr., og på Østre Stationsvej planlægges at bygge et nyt center med caféer og butikker. Centret skal hedde Viva Shoppingcenter og vil koste ca. 800 mio. kr. Det er med til at give flere tomme forretningsvinduer i den eksisterende butiksmasse.

Nogle af de tomme butikker bliver indrettet til frisører, sundhedsklinikker og cafeer, men mange står bare gabende tomme som ar i gadebilledet.