Sådan skaber du et godt arbejdsmiljø

20/5/19 13:19

Christian Granhøj Skouboe

Foto: Shutterstock
Det gennemsnitlige menneske tilbringer mange timer på arbejdet i løbet af et døgn, og regner man på det, bliver det til overraskende mange timer i løbet af et arbejdsliv. Alene af den årsag er det uendeligt vigtigt, at det er rart at være på arbejdspladsen, og at arbejdsmiljøet er sundt og godt.

Der findes mange knapper at skrue på for at gøre arbejdsmiljøet bedre, og i mange tilfælde skal der ikke ret meget til. Få gode idéer til, hvad du helt konkret kan gøre – både som chef og ansat.

Styrk sammenholdet

Når du har det godt psykisk og socialt på din arbejdsplads, er det en rigtig god start. Føler du dig tryg blandt dine kolleger, er du garanteret også rustet til at performe bedre i dit job. Derfor er det så vigtigt at dyrke og styrke sammenholdet kollegerne – og cheferne – imellem. Spis frokost sammen, hold fester, og meld jer eventuelt til noget firmasport. Jo mere du har at gøre med dine kolleger på kryds og tværs, des bedre og stærkere et sammenhold vil I få.

Spis godt

En god frokost er noget af det vigtigste for rigtig mange, når det handler om et godt arbejdsmiljø. Arbejder du i Horsens, har du og din virksomhed endda mulighed for at få leveret catering i Horsens fra able. able er en af landets absolut førende leverandører af frokostordninger til virksomheder, og hermed er du og dine kolleger sikret lækker og varieret frokost hver dag. Med mere end 13 års erfaring med Frokost.dk, er able den nye identitet på fremtidens grønne og klimavenlige frokostordning. Able har i høj grad baseret deres ydelser på miljøvenlige valg, hvilket giver en rigtig god smag i munden – både bogstaveligt og i overført forstand.

Vær aktive

En typisk arbejdsdag er omkring otte timer lang, og særligt hvis man bruger meget af tiden siddende, er det vigtigt at strække lidt ud og være bare en lille smule aktiv undervejs. Stå op og arbejd ved computeren, hvis du har mulighed for det. Gå hen til din kollega i stedet for at sende en mail eller ringe vedkommende op. Tag trappen op til kantinen. Lav eventuelt en aftale med de kolleger, du deler kontor med, om, at I én gang i timen laver 15 squats. Mulighederne er mange, og fordelene er endnu flere.

Vær opmærksom

Den sidste ting, der er vigtig for os i forhold til et godt arbejdsmiljø, er at føle sig set og hørt. Vær derfor meget opmærksom på dine kolleger. Spørg ind til dem så ofte som muligt. Spørg også ind til manden/konen/børnene/hunden. Følg op på samtaler, I har haft. Vær ikke bange for at spørge, hvis din kollega virker mut en dag. Kommenter på din sidemands nye frisure/kjole/skjorte.

Igen – det kræver så lidt, men i sidste ende betyder det rigtig meget både for din kollega og for arbejdsmiljøet i det hele taget.