Trangen til at kyle telefonen gennem stuen kan melde sig, når endnu en reklame for begravelsesforsikringer blinker frem midt i strømmen af nyheder på skærmen. En ny britisk undersøgelse viser, at mange ældre føler sig overdynget med dystre reklamer og uretfærdigt portrætteret som sårbare, ensomme og udtjente. Det fortæller Daily Mail.
Det britiske reklametilsyn, Advertising Standards Authority (ASA), har spurgt over 4.000 personer om reklamer og alder. Over en tredjedel mener, at ældre konsekvent vises i negativt lys – som passive og uden formål. Og især dem over 55 oplever sig bombarderet med reklamer for plejehjem, gangstativer, livsforsikringer og kremationstjenester, særligt under dag-tv.
Rynker er ikke noget at skjule
Reklamer, der opfordrer til at "bekæmpe aldring", vækker stor utilfredshed blandt både mænd og kvinder. En mand mellem 65 og 74 år udtaler: "Jeg synes, reklamer om at se ung ud er meget nedladende. De siger, at man bør stræbe efter ungdom, men jeg omfavner mine rynker og mit skaldede hoved."
Publikum efterlyser langt mere realistiske og varierede billeder af ældre mennesker. Det stereotype billede af den evigt sure eller altid velhavende pensionist matcher ikke virkeligheden, hvor mange ældre både arbejder, bidrager og lever aktive, selvstændige liv.
Tiden er løbet fra guldure og gravsten
Selvom ASA tidligere har forbudt reklamer, der direkte støder på alder, indføres der ikke nye regler foreløbig. Men signalet fra befolkningen er tydeligt. Kam Atwal, forskningsleder hos ASA, siger det klart: "Vores forskning viser, at nogle af nutidens skildringer af ældre i reklamer ikke modtages positivt, og at offentligheden ønsker annoncer, der bedre afspejler det mangfoldige liv, ældre lever i dag."