Danskerne skifter kurs i køkkenet
Lige nu læser andre
En af de seneste års mest populære køkkenmaskiner ser ud til at have toppet.
Under årets Black Friday fik den ellers så elskede køkkendille langt mindre opmærksomhed end tidligere, og tallene viser et klart skift i danskernes interesse.
Ifølge PriceRunner, som havde to millioner besøgende i løbet af Black Friday-ugen, faldt antallet af klik på den før så eftertragtede køkkenfavorit med hele 63 procent sammenlignet med sidste år.
Det skriver PriceRunner i en pressemeddelelse.
Læs også
Forbrugeranalytiker Brian Kjer Sommer fra PriceRunner peger på, at danskerne har bevæget sig i en overraskende ny retning: “Airfryeren mistede pusten i år, mens en ny køkkenmaskine blev årets helt store overraskelse.”
Nye tendenser i køkkenet
Mens airfryeren tilsyneladende har ramt muren, har danskerne fået øjnene op for helt andre produkter.
Et skift i forbruget peger også i retning af mere praktiske køb.
Salget af “prepper-varer” som FM-radioer, powerbanks og vanddunke er steget, hvilket vidner om en voksende interesse for at være forberedt på uforudsete situationer.
Samtidig satte danskerne rekord med brugen af MobilePay under Black Friday.
Hele 1,8 millioner transaktioner blev foretaget via appen, hvilket er en stigning på 39 procent i forhold til sidste år.
Det var særligt forbrugere mellem 47 og 53 år, der swipede løs på tilbud, hvor elektronik, tøj og legetøj toppede listen.
Men tilbage i køkkenet er der én overraskelse, der skiller sig ud.
Mens airfryeren har fået en kold skulder, er ismaskinen blevet årets store vinder.
Ifølge PriceRunner steg antallet af klik på ismaskiner nemlig med intet ringere end hele 365 procent i forhold til sidste år.
Danskerne har tilsyneladende fået smag for at eksperimentere med hjemmelavet is, og ismaskinen ser ud til at være den nye darling i køkkenet.
Om det er en kortvarig flirt eller starten på en ny trend, vil tiden vise.
Én ting er dog sikkert: Kulde er det nye varme i de danske hjem.