Medarbejdere, der er for selvpromoverende og nøje vælger de 'rigtige ord', tænker ofte mere på sig selv end på organisationen eller kollegerne omkring dem. Det er en advarselslampe i rekrutteringsprocessen, siger Asali, der er direktør for den miljøfokuserede emballagevirksomhed Ranpak.
"Man skal altid være forsigtig med personer, der er meget veltalende og promoverer sig selv for meget," siger Asali ifølge CNBC. Han har siden 2019 stået i spidsen for Ranpak, der er en virksomhed med en markedsværdi på 661,06 millioner dollars.
"Jeg ansætter ikke folk, fordi deres præsentationsevner er fantastiske. Jeg ansætter dem, fordi jeg har brug for, at bestemte opgaver og arbejde bliver udført."
I en stor virksomhed som Ranpak er Asali ikke involveret i alle ansættelsesbeslutninger. Men når det gælder 'meget højtstående ledere', sørger han for at diskutere både arbejdsrelaterede og personlige emner med kandidaterne.
Jo bedre han lærer dem at kende, jo lettere kan han vurdere, om de er 'doers' (dem, der får tingene gjort) eller 'talkers' (dem, der bare taler).
"Jeg er ikke typen, der ansætter efter én, to eller tre runder. Vi spiser sammen og vi taler om sociale emner - jeg prøver virkelig at forstå personerne og deres baggrund, før jeg tager dem ind," siger han.
Under samtalen giver Asali ofte kandidaterne en opgave, som han kalder 'meget afslørende': Beskriv dig selv med 10 ord, der straks falder dig ind. De spontane svar kan ofte give større indsigt i kandidaternes professionelle og sociale personlighed end forberedte svar, siger han.
"Jo mere ærlige og oprigtige de virkede, jo mere nød jeg samtalen. Man ville blive overrasket over de personer, jeg har ansat, som var åbne og sårbare omkring sig selv," fortæller Asali.
Asali er ikke den eneste, der stiller spørgsmål for at vurdere en kandidats selvindsigt og ego. Kickstarter-direktør Everette Taylor beder eksempelvis kandidater om at beskrive en fejl, de har begået.
Folk, der erkender og tager ansvar for deres mangler, viser en stærk evne til at samarbejde, forklarede han til CNBC Make It. Omvendt har personer uden selvindsigt svært ved at besvare spørgsmålet.
Men ingen er perfekt selvbevidste, hvilket er grunden til, at Taylor konstant arbejder på at få bedre indsigt i sine egne styrker og svagheder.
"Jeg prøver at lade egoet blive udenfor. Jeg tager ofte fejl. Jeg har et fantastisk team, der er ekstremt klogt og sætter mig på plads, og det elsker jeg," siger han.