At svare forkert på dette spørgsmål fra chefen kan ende med at sabotere din forfremmelse.
Lige nu læser andre
Mange mennesker overvejer måske at søge forfremmelse eller skifte job i det nye år, og hvis det også er tilfældet for dig, kan dette råd være værd at lytte til.
En specialist har nemlig delt det ene spørgsmål, du bør være særligt opmærksom på, hvis din chef stiller det under en samtale. Spørgsmålet kan også komme fra en rekrutteringsansvarlig under en jobsamtale.
Specialisten Lisa Villegas delte et opslag på Instagram med sit råd, og hendes følgere var meget begejstrede. I videoen smiler Lisa til kameraet, mens teksten på skærmen lyder således: “Hvis din chef spørger om dette i en samtale, så vær forsigtig med, hvordan du svarer.”
Herefter afslører hun spørgsmålet: “Hvad føler du, at du har brug for at arbejde mere med?”
“Dette er ikke en uformel samtale, selvom det lyder sådan. Vær strategisk,” sagde eksperten ifølge Mirror i sin video.
Læs også
“Dette spørgsmål føles støttende… Næsten som en hyggelig samtale! Det lyder som selvrefleksion. Det føles som om din chef vil hjælpe. Men i virkeligheden er det en vurdering,” skriver hun i sin tekst til videoen, og fortsætter:
“Her er det, de fleste ikke er klar over – chefer husker ikke alle detaljer i din indsats. De husker mønstre. Når du siger: ‘Jeg skal være mere selvsikker’, er det, der hænger fast: hun mangler selvtillid.”
Lisa giver derefter et konkret eksempel: Hvis der er to stærke kandidater til én forfremmelse, kan den øverste ledelse spørge chefen, hvem der virker mest klar.
“Din leder husker: ‘Hun nævnte, at hun stadig arbejder på sin selvtillid’. Det betyder ikke, at du ikke er dygtig. Det betyder bare, at en anden fremstår tydeligere,” fortsætter hun.
I stedet anbefaler Lisa, at man taler om udvikling i forhold til kompetencer og niveau – ikke selvtvivl.
Læs også
Hun foreslår, at man erstatter ‘Jeg skal blive bedre til at tale opad’ med ‘Jeg arbejder på at komme med anbefalinger tidligere i processen’.
I stedet for at sige: ‘Jeg kæmper med at virke mere lederagtig’, foreslår hun at sige: ‘Jeg fokuserer på at kommunikere mere beslutningsklart i takt med, at mit ansvar vokser’.
“Samme ærlighed. Helt andet signal. Lad ikke en tilsyneladende uformel snak bremse din velfortjente forfremmelse. Jobsamtaler stopper ikke, når du bliver ansat. Hver samtale er en mulighed for at vise din værdi,” siger hun.
Følgerne elskede rådene, hvorfor der også var mange, der var hurtige til at takke hende i kommentarsporet under videoen.
“Denne måde at omformulere sig på ændrer fuldstændig, hvordan selvrefleksion bliver opfattet på arbejdet,” skrev en bruger.
Læs også
“Selvrefleksion og fokus på det, du kan kontrollere, er den ægte styrke – kombineret med den rigtige attitude kan det bringe dig langt,” lød det fra en anden bruger.