At føle sig alene, selv når man er omgivet af mennesker, er desværre en virkelighed for mange på arbejdspladsen.
En ny global undersøgelse fra Compass Group og Mintel viser nemlig, at hver femte medarbejder føler sig ensom i jobbet.
Dette fremgår af en pressemeddelse fra VIA Ritzau.
Ensomhed på arbejdet kan ikke blot ramme trivslen, men også få konsekvenser for arbejdspladsens produktivitet og engagement.
Ifølge undersøgelsen ser mange medarbejdere kolleger som mere end bare folk, man deler kontor med – 60% mener, at venner på jobbet er lige så vigtige som venner i privatlivet.
For hele 70% har det at have en ven på arbejdet en direkte indvirkning på deres velbefindende.
Socialt miljø booster engagement
Undersøgelsen viser en klar sammenhæng mellem sociale aktiviteter og trivsel.
65% af de, der deltager i sociale arrangementer på arbejdspladsen, føler sig forbundet med deres kolleger.
Kun 7% af dem, der ikke socialiserer, oplever denne forbindelse.
Compass Group arbejder aktivt for at skabe fællesskaber gennem alt fra caféer til uformelle langbordsmiddage, hvor ansatte kan mødes i trygge rammer.
“Vores mål er at skabe trygge rammer, hvor der skal skabes og styrkes relationer,” forklarer Martin Pinstrup, kommerciel direktør hos Compass Group Danmark.
Undersøgelsen understreger vigtigheden af, at virksomheder prioriterer sociale fællesskaber, hvis de ønsker en engageret og loyal arbejdsstyrke.