En supermarkedskæde i Storbritannien har besluttet at fjerne alle selvbetjeningskasser i størstedelen af sine butikker. Supermarkedskæden Booths, som har base i Lancashire, har i denne forbindelse afsløret, at deres kunder er mere tilfredse med deres oplevelser.
Booths traf beslutningen om at fjerne selvbetjeningskasser i november 2023, og virksomheden har siden rapporteret en positiv forskel, oplyser mediet Birmingham Live.
Administrerende direktør, Nigel Murray, har bemærket en stigning i kundetilfredshed som følge af beslutningen.
"Vi er nu oppe på 74, fra tidligere 70 (ud af 100). Det skyldes ikke udelukkende, at vi har fjernet selvbetjeningskasserne i mange af butikkerne. Men når man ser på ting som kundeservice og på forventninger til fremtiden, så har vi scoret fremragende," sagde han i et interview med The Grocer.
"For helt enkelt sagt, hvis du har en medarbejder, der udfører en opgave gentagne gange i seks, syv, otte timer om dagen, vil de gøre det hurtigere og bedre end én, der kun gør det én gang hver tredje dag."
Ændringen hos Booths sker i en tid, hvor flere kendte butikskæder har valgt at tage deres betalingsløsninger op til genovervejelse. Home Bargains adresserer blandt andet butikstyveri ved at indføre betydelige ændringer i deres selvbetjeningskasser.
Mere specifikt afprøver Home Bargains en ny og innovativ teknologi til tyverisikring. Denne AI-teknologi, der er integreret med overvågningskameraer, kan registrere, om varer, der forlader selvbetjeningsområdet, rent faktisk er blevet scannet.
I samarbejde med virksomhederne SAI (Storewide Active Intelligence) og AI-specialisten Everseen, vil Home Bargains opgradere sine overvågningskameraer med den nye software.
SAI beskriver denne udvikling som en måde at forvandle almindelige sikkerhedskameraer til 'specialiserede og kompetente AI-assistenter i butikke'.
Supermarkedskæden Asda planlægger desuden at øge antallet af medarbejdere ved kasserne og anerkender, at de har nået grænsen for, hvor langt de kan gå med selvbetjening.
Supermarkedet udtalte, at selvbetjening er effektivt for kunderne, men at de ønsker at investere flere timer i bemandede kasser. De understregede, at beslutningen ikke er truffet på baggrund af kundernes præferencer for menneskelig hjælp frem for maskininteraktion.
Alt dette kan måske ende med at sætte gang i en ny udvikling, der får mængden af selvbetjeningskasser til at blive mindsket - og det kan naturligvis også blive aktuelt på det danske marked.