Marte og Andreas' søn trivedes ikke i børnehaven: Så tog de en drastisk beslutning

Af: Lucas Andreas

|

15/07/2024

Livsstil
Arkivfoto: Shutterstock
Siden beslutningen har sønnen ifølge forældrene op blomstret.

Lige nu læser andre også

Da Marte og Andreas Larsen på 32 års søn fylde 16 måneder var det helt naturligt, at han skulle i børnehaven ligesom de fleste andre børn.

I starten klarede Ian sig fint i børnehaven, men efterhånden begyndte han at trække sig ind i sig selv og udtrykke, at han ikke kunne lide sig selv.

Det gjorde det smertefuldt for forældrene at aflevere ham, og hver morgen blev derfor fyldt med sorg og bekymring, hvilket førte til et valg, der skulle ændre deres liv.

Det fortæller parret, der i dag er flyttet til Norge, til Klikk.

Familien Larsen boede på det tidspunkt i Danmark, hvor de mødte hinanden for 12 år siden og levede et "normalt" liv med studier og karriereplaner.

I takt med at Ian viste utilfredshed, blev Marte sygemeldt fra studie, og mens hun var hjemme, så hun flere TV-programmer, der afslørede udfordringerne i nogle børnehaver.

Det forværrede deres bekymringer, og da Ian var tre et halvt år, besluttede de at tage ham ud af børnehaven, og begyndte i stedet at undervise ham derhjemme.

Hjemmeundervisningen gav hurtigt positive resultater. Ian begyndte at trives og lærte i sit eget tempo. Hans søster Vibe, der aldrig har været i børnehave, er også tryg og glad.

Andreas forklarer, at de ser en stor forskel i, hvor godt deres børn trives sammenlignet med tidligere. "Vi ser også forskel på hendes søster Vibe, der ikke har gået i børnehave, og hvor tryg hun er i sig selv og hos andre mennesker," siger han.

Ser gode resultater

I dag bor familien på Finnøy i Norge, hvor hjemmeundervisning er lovligt og reguleret af uddannelsesloven, men det kræver engagement fra forældrene. Marte og Andreas har formået at skabe en hverdag, hvor børnene lærer gennem leg og nysgerrighed.

De har også fundet et fællesskab med andre forældre i regionen, der underviser deres børn hjemme, hvilket sikrer social interaktion for børnene.

Deres liv på Finnøy er fyldt med aktiviteter og læring. Haven er en legeplads og et læringsmiljø, hvor børnene deltager i daglige opgaver og lærer om naturen. "Vi laver ikke rigtig noget. Vi ser på kompetencemålene, og så lever vi livet og lader børnene lære undervejs," siger Marte, der understreger, at børnene har det faglige niveau, de skal have.

For familien Larsen er frihed og tid sammen som familie afgørende. Selvom de nyder livet i Norge, er de åbne for at flytte tilbage til Danmark, hvis norske myndigheder skulle ændre reglerne for hjemmeundervisning.

Anbefalet til dig