Mor fra London flyttede til Danmark: Dette chokerede hende ved børneopdragelsen

Af: Lucas Andreas

|

27/02/2024

Livsstil
Et sjældnere syn i dansk opdragelse, end i Britisk. Foto: Shutterstock.com
Et sjældnere syn i dansk opdragelse, end i Britisk. Foto: Shutterstock.com
Hun oplevede store forskelle på tilgangen til børneopdragelse sammenlignet med Storbritannien.

Lige nu læser andre også

Det er ingen hemmelighed, at børneopdragelse er vidt forskellig, alt afhængigt af, hvilket land og kultur man kommer fra. En familie, som oprindeligt stammer fra Londons travle gader, har oplevet en markant anderledes tilgang til børneopdragelse efter deres ankomst til Danmark, hvor de nu bor.

Det fortæller moderen i en klumme i The Guardian.

Forskellene blev særligt tydelige, da den ældste søn kom hjem og duftede af trærøg, efter en dag med "knivfærdigheder", og de yngre tvillinger udtrykte ønske om en sav til deres anden fødselsdag. Disse episoder tjente som en øjenåbner for familien, der nu betragter sig selv som deltagere i "vikingspillet".

I de nordiske lande er det almindeligt, at børn lærer og udforsker gennem leg, hvorfor konceptet er så essentielt, at det nærmest er blevet navngivet to gange for at understrege dets betydning.

"Undersøgelser viser, at det ikke er børn, der har haft en ulykke under træklatring, som frygter højder, men dem, der aldrig har haft chancen," siger professor Ellen Beate Hansen Sandseter.

Den nordiske tilgang til børneopdragelse omfatter også en unik holdning til vejret, som betragtes ikke som en hindring, men som en mulighed. "Der findes ikke dårligt vejr, kun forkert påklædning," lyder det i Danmark, hvor friluftsliv er en integreret del af kulturen.

Her var de største forskelle
  1. Hver dag er på alle måder leg - I de nordiske lande er leg essentiel, dækket af ordene "leg" og "spille/spela/pelata" for forskellige aktiviteter. Forskning understreger legens værdi for børns udvikling, herunder fysisk udfordring og konfliktløsning, som nøgler til at opbygge mod, samarbejdsevner og selvtillid.

  2. Lær børn, hvordan de skal tænke, ikke hvad de skal tænke - Børn starter i skole ved seks-syv årsalderen, med fokus på leg frem for lektier indtil 11-årsalderen, for at understøtte selvstændig tænkning og tale. Resultaterne viser, at de overgår OECD-gennemsnittet ved 15 årsalderen, hvilket understreger værdien af interessebaseret læring og udvikling i eget tempo.

  3. Der er ikke noget der hedder dårligt vejr - Danmark værdsætter friluftsliv, hvilket fremmer samarbejde, mindsker stress og øger koncentrationen, modsat britiske børn, der tilbringer mindre tid udendørs. En positiv tilgang til vinter og passende påklædning er essentiel for velvære.

  4. Ikke alle billeder behøver at komme på køleskabet - Danskerne afviser overdreven ros til fordel for ægte interesse, hvilket undgår oppustede egoer og fremmer selvstændig værdiansættelse. De foretrækker dialog, "Hvordan gjorde du det?" over ros, og ser "grænsealderen" som en naturlig udvikling frem for "forfærdelige toer".

  5. At synge sammen er godt for samfundet - I Danmark styrker morgensang i skolerne fællesskabsfølelsen, frigiver stressnedsættende oxytocin og fremmer samhørighed, hvilket er understøttet af forskning fra Aarhus Universitet.

  6. Familiemåltider er hellige - Familiemåltider prioriteres højt, selv for travle mennesker, der har meget at se til.

  7. Accept af, at familie kommer i mange former - I Danmark omfavnes en bred vifte af familieformer, med 37 typer i Danmark og høj accept

Denne familie, som nu har slået rødder i Danmark, vidner om en opdragelsesform, hvor frihed, natur, og fællesskab er hjørnestenene. En verden, hvor børn vokser op med at klatre i træer og udforske deres omgivelser, uanset vejret, og hvor uddannelse betragtes bredere end blot akademisk læring.

Anbefalet til dig