Arlas store popularitet begrænser sig ikke kun til Danmark - mejerigigant er populær i hele Nordeuropa.
Vi har længe været klar over Lurpaks-smørrens store popularitet, men ifølge Arla er det de seneste år et andet produkt, der i stigende grad er blevet revet af de nordeuropæiske supermarkedshylder.
Hytteost er ikke længere bare en klassiker i mejerikøleskabet - det er blevet et af tidens varmeste salgsobjekter.
Efterspørgslen på den proteinrige ost er eksploderet både nationalt og globalt, og det skaber udfordringer for produktionen hos Arla.
Sådan fortæller mejerichef Christian Svensson fra det svenske mejeri Falkenberg, ifølge MarcusOscarsson i en pressemeddelelse.
Mejeriet i Falkenberg, som forsyner store dele af Europa med hytteost, arbejder allerede på højtryk for at holde trit med den stigende efterspørgsel.
Alligevel oplever forbrugerne tomme hylder i butikkerne. "Produktionen er et klart bevis på, at vi har gjort alt, hvad vi kan for at imødekomme forbrugernes ønske om Keso (Keso er det svenske brand for Arlas hytteost, red.)," udtaler mejerichefen.
Den voksende interesse for Hytteost har ifølge Arla rødder i sundhedstrends, der især har vundet indpas blandt unge forbrugere.
Sociale medier spiller en central rolle i fænomenet, hvor trænings- og sundhedsindhold skaber viral opmærksomhed. På TikTok har hashtagget #cottagecheese fået imponerende to milliarder visninger verden over alene det seneste år.
Max Wallenberg, der er den pressechef i Arla Sverige, konstaterede allerede sidste år, at efterspørgslen overstiger produktionskapaciteten. ”Vi producerer døgnet rundt, alle ugens dage, men har stadig svært ved at følge med. Det er i og for sig et behageligt problem,” forklarede han i august.
Mens Falkenberg-mejeriet kæmper for at følge med den stigende efterspørgsel, arbejder Arla på at udvide kapaciteten. Hytteost er for alvor blevet moderne igen, og meget tyder på, at sundhedstrenden kun vil vokse sig større i de kommende år.