Men hvor meget bedre er det egentlig for dit helbred at skifte til alkoholfri øl? Læge med speciale i mave, tarm og leker, Bart Takkenberg, ser både fordele og ulemper ved den stigende popularitet af alkoholfri øl.
Ifølge ny forskning fra CBS siger 45 procent af de adspurgte, at de det seneste år enten slet ikke har drukket alkohol eller højst har drukket ét glas ad gangen.
16 procent af de voksne drikker månedligt alkoholfrie drikke, viser forskning fra Trimbos Instituttet. Det drejer sig oftest om alkoholfri øl (16 procent). Alkoholfri vin (1 procent) og alkoholfri spiritus (0,5 procent) drikkes ikke helt så ofte.
Ifølge brancheorganisationen Nederlandse Brouwers er salget af alkoholfri øl blevet femdoblet i løbet af de seneste 15 år i Holland. I dag er én ud af fjorten solgte øl i landet uden alkohol - og også i Danmark er salgstallene stigende.
At drikke alkohol er skadeligt for helbredet. Overdrevent alkoholforbrug kan føre til leverskader og levercirrose, og alkohol øger også risikoen for syv forskellige former for kræft. Jo mindre vi drikker, jo bedre, siger Bart Takkenberg.
"En alkoholfri eller alkoholsvag øl er derfor sundere end en 'almindelig' øl," lyder det fra ham ifølge mediet De Stentor.
Færre kalorier
Kaloriemæssigt kan det også gøre en forskel.
"Alkohol indeholder også energi. En flaske øl med alkohol indeholder cirka lige så mange kalorier som en sodavand. En alkoholfri variant indeholder omtrent halvdelen," siger han.
Men det er ikke den sundeste drik, hvis du gerne vil passe på helbredet, understreger Takkenberg.
"Det er stadig vand eller kaffe og te uden sukker. Hvis du vil bestille noget koldt på en café, så vælg hellere danskvand eller en light- eller zero-sodavand. De indeholder ingen eller næsten ingen kalorier," lyder det.
Takkenberg har også en anden bekymring ved alkoholfri drikke.
"Det kan sænke tærsklen for at vælge en drik med alkohol bagefter: at tage en almindelig øl efter en 0,0 er et lille skridt," siger han.
Desuden har producenterne også kommercielle interesser i at udbyde alkoholfri drikke, tilføjer han.
"Mærker fremstiller deres alkoholfri varianter som et samfundsansvarligt alternativ, men det er i lige så høj grad smart branding," lyder det.