18-årige Noah så grædende kollegaer i Føtex: Men hans opsang til kunderne gav stort bagslag

Af: Lucas Andreas

|

09/05/2024

Nyheder
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Mod forventning får Noah nu kritik for hans opslag.

Lige nu læser andre også

Detailhandlen har i stigende grad oplevet en bølge af udfordringer, når det kommer til kundernes adfærd.

En grov og undertiden aggressiv tone har sneget sig ind blandt dagligvarebutikkers gangarealer, og for de ansatte, der dagligt står i første række, har det taget hårdt på både den mentale og fysiske velvære.

Det har den 18-årige Noah Ejlertsen, som er handelselev i Føtex, både oplevet på sin egen krop og hos kollegaerne.

Derfor tog han for nylig sagen i egen hånd og udtalte sig i en video på HK ungdoms sociale medier om de ubehagelige oplevelser, han og hans kollegaer jævnligt står over for.

Det skriver Avisen Danmark.

Videoen, som du kan se under artiklen, gik hurtigt viral med over 145.000 visninger, belyste den barske virkelighed i detailhandlen.

"For eksempel har jeg været nødt til at sende to ungarbejdere hjem. Ikke fordi deres vagt var forbi. Men simpelthen fordi, de var brudt grædende sammen, fordi der var en kunde, der havde overfaldet dem verbalt," delte Noah fra sin personlige erfaring.

Denne hårde virkelighed er ikke isoleret til Noahs oplevelser.

Flere ansatte landet over rapporterer om lignende incidenter, hvor de verbale overfald ikke kun er begrænsede til skældsord som "idiot, luder, møgso eller bøsserøv", men også i nogle tilfælde eskalerer til fysisk vold.

Ifølge Louise Gade, direktør for people, culture & sustainability i Salling Group, er der en voksende tendens til, at en mindre, men mere vokal gruppe af kunder optræder stadig mere aggressivt.

Videoen gav bagslag

Reaktionerne på Noahs video understreger problemets omfang.

HK Ungdom blev nødt til at deaktivere kommentarsporet på Instagram efter en strøm af grænseoverskridende beskeder.

"Debatten begyndte at gå personligt på mig. Når folk begynder at svine mig til i tråden, så bekræfter det mig i, at der er noget om det," fortæller Noah om den modtagelse, hans indlæg fik.

I takt med at problemet har vokset sig større, er der også blevet råbt op om behovet for at ændre kulturen i butikkerne.

Kampagner som "Hold den gode tone" har forsøgt at skabe opmærksomhed omkring sagen, men det er klart, at der er brug for en mere omfattende indsats for at skabe et sikrere og mere respektfuldt arbejdsmiljø for butiksansatte.

Noahs historie er blot en påmindelse om de daglige udfordringer, som de ansatte står overfor, og et kald til alle om at tænke sig om, inden man lader frustrationen gå ud over den person, der sidder bag kassen.

Anbefalet til dig