Discountkæden 365 Discount tager initiativ til en ambitiøs kampagne med et markant prisfald på frugt og grønt, og håber derved at sende et kraftfuldt signal til politikerne.
I en hel uge vil prisen på frugt og grønt blive nedsat med det samme beløb som momsen, og kæden ønsker dermed at fungere som en foregangsfigur i den vigtige debat om folkesundhed.
Kædedirektør Michael Tilsted fremhæver overfor B.T. den forværrede sundhedstilstand som et væsentligt problem og støtter sig til en undersøgelse fra videnscenteret Madkulturen, der indikerer, at 48 procent af danskerne har udviklet mindre sunde spisevaner siden inflationen ramte landet.
På spørgsmålet om, hvorfor kæden ikke blot sænker priserne selv, fremhæver Tilsted, at frugt og grønt allerede har en begrænset avance, og at det ikke vil være bæredygtigt på lang sigt. Derfor appellerer 365 Discount til politikerne og håber, at de vil overveje momssænkning som en mulig løsning.
Når det kommer til finansieringen af en eventuel momsnedsættelse på frugt og grønt, er Tilsted åben for kompromiser. På kort sigt foreslår han, at momsen på andre varer kan stige, mens han på længere sigt mener, at fordelene ved en forbedret folkesundhed vil opveje de økonomiske udfordringer.
365 Discount har tidligere afprøvet lignende initiativer i 2022, hvor de i en uge fjernede momsen på frugt og grønt. Resultaterne viste en imponerende stigning på 44 procent i grøntsalget og 22 procent i frugtsalget.
Initiativet fra 365 Discount vil løbe fra den 25. til den 31. januar 2024 med en momsreduktion på 25 procent, og kæden håber, at politikerne vil lytte til deres budskab om at gøre sund kost mere tilgængelig for forbrugerne.