365discount efter ny kundeundersøgelse: "Det skal vi tage alvorligt"

Af: Lucas Andreas

|

14/10/2024

Nyheder
Foto: Google Street View
Foto: Google Street View
Resultatet af den nye undersøgelse har givet stof til eftertanke.

Lige nu læser andre også

Gennem de seneste år har danskerne mærket en markant stigning i prisen på dagligvarer.

Mad på bordet og basale forbrugsvarer er blevet dyrere, hvilket presser mange husholdninger til at prioritere de daglige indkøb.

Men når det kommer til grøntsagerne, så er friske agurker og tomater er vigtigere end prisen på dem.

Det viser en ny undersøgelse, hvor hele 74 procent af danskerne angiver, at de vægter friskhed højest, mens 55 procent vurderer prisen som en vigtig faktor.

Hos 365discount, der står bag undersøgelsen via YouGov, har man en klar ambition om, at danskerne skal spise mere grønt.

Sådan lyder det i en pressemeddelelse.

Ifølge en lignende undersøgelse fra august, som Landbrug & Fødevarer står bag, er det kun ca. 55 procent af danskerne, der spiser frugt og grønt hver dag. 

Hos 365discount har man det seneste år arbejdet for at hæve kvaliteten i frugt og grønt-afdelingerne hos kædens butikker i hele landet og kan allerede se effekten. 

“Det er interessant for en discountkæde som os at se, at en lav pris ikke kan stå alene. Det skal vi tage alvorligt. Med mere end 340 butikker i Danmark og flere hundrede tusinde daglige kunder har vi et ansvar og en mulighed for at gøre frugt og grønt til en større del af hverdagen for danskerne (...), " fortæller Michael Tilsted, kædedirektør hos 365discount.

Danskerne vil have hjælp til sunde valg

I undersøgelsen svarer et flertal af danskerne også (61 pct.) , at de gerne vil spise mere frugt og grønt, end de gør i dag.

For mange står prisen (30 pct.) og faste vaner (26 pct.) i vejen for de sunde intentioner. Herudover mener 45 pct. af danskerne ikke, at de får nok støtte til at træffe grønne og sunde valg, når de handler.

Den støtte kan dog muligvis være på vej.

Skatteministeriet har lavet en analyse af effekterne ved at sætte momsen ned til 15pct. på den frugt og grønt, som danskerne putter i indkøbskurven.

Hvis momsen på frugt og grønt sættes ned til 15 pct., kan det få befolkningen til at spise flere sunde madvarer.

Det vil også medføre beskedne besparelser i sundhedsvæsnet. Det er blandt konklusionerne i en ny analyse fra Skatteministeriet, som dog også viser, at tiltaget vil koste statskassen 2 mia. kr. at indføre.

Den nye analyse viser blandt andet, at en familie på to voksne og to børn vil spare 1.400 kr. om året, hvis momsen på frugt og grønt bliver sat ned fra de nuværende 25 pct. til 15 pct.

Anbefalet til dig