450.000 borgere skal punge ud: Betalingen har været 5.600 kroner i gennemsnit

Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
En lang række borgere mangler at betale.

Lige nu læser andre også

Gældsstyrelsen lancerede i maj 2024 'Mit Gældsoverblik', der giver borgere mulighed for at se og betale deres gæld til det offentlige online.

Siden lanceringen er 'Mit Gældsoverblik' blevet besøgt mere end 175.000 gange, og Gældsstyrelsen har modtaget over 16.000 indbetalinger fra borgere på gæld gennem den nye selvbetjeningsløsning.

Løsningen har gjort det lettere for borgerne at få adgang til oplysninger om deres gæld og gennemføre betalinger.

Der er indtil videre betalt cirka 89 millioner kroner af på gæld via selvbetjeningsløsningen, hvor indbetalingen i gennemsnit har været på cirka 5.600 kroner.

Det oplyser Gældsstyrelsen i en pressemeddelelse.

”Vores mål er at gøre det så nemt som muligt at få overblik over sin gæld og at kunne betale den. Den nye løsning er et vigtigt skridt i den retning, og det er tydeligt, at mange borgere har haft glæde af løsningen,” siger underdirektør for Borger- og Virksomhedskontakt, Kristian Ryom.

’Mit Gældsoverblik’ kan i dag vise borgeres gæld, der administreres i det nye inddrivelsessystem, som håndterer gæld fra ca. 450.000 borgere.

Det inkluderer gæld som restskat, underholdsbidrag, politibøder og SU-gæld.

Med 'Mit Gældsoverblik' kan borgere betale deres gæld helt eller delvist med betalingskort eller MobilePay, hvilket øger fleksibiliteten og muliggør hurtige betalinger uden behov for direkte kontakt med Gældsstyrelsen.

Indtil videre har 69 procent valgt at betale via MobilePay.

Forbedringer af 'Mit Gældsoverblik' i støbeskeen

Gældsstyrelsen arbejder på at sikre, at løsningen fremover kan dække alle typer gæld, så også virksomheder kan få et mere komplet overblik over gæld til det offentlige.

Samtidig arbejdes der på, at gæld i det ældre inddrivelsessystem DMI også kan ses og betales online.

”Vi regner med, at løsningen i 2025 vil dække begge de systemer, vi inddriver gæld i. Det vil gøre det endnu nemmere at få overblik og betale sin gæld. Det er en del af vores strategi for at forbedre brugeroplevelsen og gøre hele inddrivelsen mere effektiv, så flere kan få afviklet deres gæld, ”siger Kristian Ryom.

Det er fortsat muligt at kontakte Gældsstyrelsen for at få et fuldt overblik over sin gæld. Borgere og virksomheder vil som udgangspunkt fortsat modtage årlige gældsoversigter eller rykkerbreve, så de holdes orienteret om deres gæld til det offentlige.

Anbefalet til dig