Teknologi har udvidet mulighederne for nærvær og fællesskab.
Det ses i form af, at det er lettere end nogensinde før at holde kontakt med familie og venner, som befinder sig på den anden side af jordkloden.
Desværre er der ikke kun positive sider forbundet med den moderne teknologi.
Svindel på nettet er blevet et udbredt problem, som kræver opmærksomhed fra både myndigheder og almene borgere.
Det fik en 85-årig kvinde at mærke, da hun tirsdag aften modtog en besked fra, hvad hun troede var sin søn.
Sådan skriver TV MidtVest.
“Mor, min telefon er gået i stykker, vil du ikke lige overføre penge til en ny på MobilePay,” lød beskeden, som kvinden straks reagerede på.
Kvinden sendte straks 7.000 kroner, og først senere gik det op for hende, at hun var blevet snydt.
Politiet kalder fænomenet for 'falske børn', og det har de desværre set flere eksempler på. Ifølge Niels Bach fra Lokalpolitiet i Skive er det ikke en ny metode, men en, der stadig skal passes på.
“Det største tab er tilliden og ikke pengene,” siger han og forklarer, hvordan svindlerne konstant tilpasser deres metoder for at snyde uskyldige borgere.
Men alt håb er ikke ude.
Politiet arbejder aktivt på at opspore gerningsmændene ved hjælp af digitale spor. I en lignende sag fra oktober lykkedes det at spore en 32-årig mand fra Bornholm, der svindlede en kvinde for 9.000 kroner.
Eksemplet med den 85-årige kvinde understreger blot behovet for, at politiet kaster masser af kræfter efter at komme sådanne svindelnumre til livs.