Boligejere landet over har i efteråret modtaget nye ejendomsvurderinger, og for en række boligejere har det betydet ændringer i ejendommens grundværdi. I nogle tilfælde er den endda blevet højere end ejendomsværdien. Og det kan blive et problem for nye boligejere med en ejerskifteforsikring.
Det skriver Gjensidige i en pressemeddelelse.
Hvis grundværdien er steget, og er blevet højere end købesummen eller den offentligt fastsatte ejendomsværdi, så står ejerskifteforsikringstagere med en forsikring, der har enten ingen eller en meget lille dækningssum. Et problem, der aldrig har været hensigten med den nye Ejendomsvurderingslov.
Flere aktører i boligmarkedet har gjort Justitsministeriet opmærksom på problemstillingen. Forsikring & Pension afventer ministeriets fortolkning og løsningsforslag.
Gjensidige har indtil da foretaget en ændring af sine betingelser på ejerskifteforsikringen, således at kunderne ikke står med en forsikring uden dækning. Der forklarer Thomas Pirmo, der er direktør for Partner i Gjensidige.
”De nye ejendomsvurderinger sætter en række kunder i en uheldig situation, hvor deres forsikring har mistet værdi. Vi vil derfor selvfølgelig hjælpe vores kunder og sørge for, at de ikke står med en unødig risiko.”
Tiltaget giver klarhed over dækningssummen for alle ejerskifteforsikringer i Gjensidige købt efter 23. november i år og betyder, at forsikringsdækningen forbliver som før den nye ejendomsvurdering, hvilket vil sige, at det samlede erstatningsbeløb ikke kan overstige den kontante købesum for ejendommen med fradrag for den offentligt fastsatte grundværdi for 2019.
”Det er vigtigt for os, at kunder i Gjensidige altid har tillid til, at den forsikring de har købt, også hjælper dem, hvis uheldet er ude, og skaden er dækningsberettiget. Derfor er det helt naturligt for os at foretage denne midlertidig ændring af, hvordan vi håndterer de lovbestemte forsikringsbetingelser, for at give kunderne trygheden tilbage,” forklarer Thomas Pirmo.
Ændringerne gælder for Gjensidiges ejerskiftekunder indtil den dato, hvor der offentliggøres nye regler på området, eller kunderne får anden information fra Gjensidige.