”Din strøm bliver lukket i morgen. Der er en ubetalt regning fra september.”
Sådan lyder de sms’er, som flere af Norlys' kunder modtager i øjeblikket.
Der er dog tale om falske sms'er (smishing), hvor afsenderen, der udgiver sig for at være kundernes energiselskab, forsøger at få disse til at betale for 'regningen' og dermed udlevere personlige oplysninger via et link.
Se sms'erne nedenfor.
"Hvis vores kunder har en ubetalt energiregning, sender vi rent faktisk sms’er ud til dem som en venlig påmindelse. Derfor er disse phishing-sms’er meget virkelighedstro. Vi kunne dog aldrig finde på at meddele en lukning af strømmen alene via en sms med en dags varsel, som det er tilfældet i disse sms’er," siger Mads Brøgger, der er direktør i Norlys’ energiforretning.
Han advarer samtidig kunderne mod at klikke på links fra ukendte afsendere, skriver Norlys i en pressemeddelelse.
Når Norlys, Danmarks største integrerede energi- og telekoncern, sender sms’er til deres kunder, kommer beskederne fra nummeret 20 21 61 61.
"Vi oplever desværre af og til phishingforsøg. Vi står lige nu midt i en energikrise, hvor mange er ekstra opmærksomme på deres energiregning og på at få betalt til tiden. Det er der nogle ublu personer, der forsøger at udnytte, og derfor vil vi gerne advare vores kunder mod at hoppe på svindelnummeret," siger Mads Brøgger.
Er man i tvivl om, om man har en ubetalt regning hos Norlys, kan man altid tjekke det på /mit.norlys.dk