Forbrugerrådet Tænk har mandag sendt en ny advarsel ud til danskerne på appen 'Mit digitale selvforsvar'.
Den går på, at flere sælgere på DBA bliver kontaktet af fup-købere. Dette kan både være via sms, e-mail, WhatsApp eller i ‘Spørgsmål & Svar’-dialogen på annoncen.
Ifølge 'Mit digitale selvforsvar' sender de falske købere et phishinglink som enten ligner DBA eller fragtudbydere (UPS, DAO, GLS eller PostNord). Ens for dem alle er, at du bliver bedt om at oplyse kortoplysninger for at modtage betaling. Disse sider er dog forsøg på phishing.
DBA tilbyder nemlig ikke 'DBA betaling' eller arrangerer fragt af varer, understreger rådet.
Har du indtastet dine kortoplysninger, skal du straks spærre dit betalingskort hos dit pengeinstitut.
Det samme skal du gøre, hvis du har oplyst dit NemID/MitID, skriver Forbrugerrådet Tænk.
Eksempel på henvendelser fra svindlerne:
“Jeg har allerede betalt for leveringen, og du skal få pengene fra linket. Kureren ringer til dig i morgen.“
“Kan du sende mig din e-mailadresse? Jeg betaler for leveringen på hjemmesiden og angiver alle mine kontaktoplysninger der.“
Se flere eksempler på svindelforsøg her.
Dette skal du være opmærksom på:
Dialogen foregår typisk på dansk
Ofte forsøger svindleren af få oplyst din mailadresse, så I kan kommunikere udenom DBA - Dermed kan dialogen fortsætte selvom DBA har blokeret svindleren på sitet
‘Køber’ ønsker at få varen leveret med fragtfirma
Der sendes et link, hvor du skal oplyse dine kreditkortoplysninger eller login til DBA.
3 gode råd
Oplys aldrig logindata eller kortoplysninger via link
Hold dialogen på DBA - Flyt ikke samtalen til f.eks. e-mail, WhatsApp eller Messenger
Tjek web-adressen - Vores adresse er www.dba.dk og ikke fx http://dba.dk-service.website...
Modtager du betaling via MobilePay eller kontooverførsel, så tjek om pengene er indsat på din konto inden du sender varen.
Oplever du forsøg på svindel på DBA, så anmeld det straks til Kundeservice på support@dba.dk.