Det er ikke nogen hemmelighed, at digitale svindlere bliver mere og mere sofistikerede.
Oftest er det ældre mennesker, der står for skud, når svindlerne er på spil. Det skyldes, at de måske ikke er ligeså bekendte med de procedurer og fremgangsmetoder, offentlig instanser og store virksomheder benytter, når de skal kontakt de danske borgere.
For eksempel er det de færreste yngre mennesker, der ville udlevere personfølsomme oplysninger over telefonen, men det ikke er alle ældre, der er klar over, at offentlig instanser og store virksomheder aldrig ville spørge efter disse oplysninger - heller ikke, hvis det haster.
Svindlerne udnytter ældres tillid og manglende erfaring med ny teknologi, hvilket resulterer i at de ofte mister store beløb eller personlige oplysninger.
Denne bekymrende udvikling blev endnu engang bekræftet i januar måned i Hillerød, skriver Sjællandske Nyheder.
En 79-årig kvinde blev offer for en sådan skruppelløs handling.
Hun blev kontaktet af en person, der udgav sig for at være fra hendes bank. Den såkaldte 'bankansatte', der præsenterede sig som Daniel, informerede hende om, at nogle forsøgte at hæve penge fra hendes konto.
Ifølge Nordsjællands Politi blev kvinden, der boede i Mathilde Parken, vejledt gennem Facetime. Under denne vejledning overførte hun to større beløb til den ukendte svindler gennem MobilePay.
Desværre opdagede hun først bedrageriet sent på aftenen og anmeldte det til politiet klokken 23.46.
Dette tilfælde understreger den alvorlige risiko, som ældre borgere står over for i denne digitale æra. Myndighederne og lokale samfund søger nu måder at øge opmærksomheden og beskyttelsen af ældre mod sådanne svindelnumre.