OptikTeam, et netværk af 167 uafhængige optikere i Danmark, tager nu et innovativt skridt mod mere bæredygtighed i branchen med lanceringen af et nyt genbrugskoncept. Dette initiativ kommer i kølvandet på en erkendelse af, at alt for mange briller ender som affald, lang tid før deres potentielle levetid er udtømt. Med en målsætning om at ændre denne tendens, introducerer OptikTeam et projekt, hvor brugte og slidte briller transformeres til nyttige objekter såsom skamler, bøjler, brillebakker og spejle, der skal pryde optikernes butikker. Det skriver Markedsføring.
Morten Tornbjerg, CEO hos OptikTeam, udtrykker sin entusiasme for dette tiltag, som ikke blot repræsenterer et strategisk skift for de selvstændige optikere, men også et ansvar overfor miljøet. Dette skridt mod at lukke cirklen for brillernes livscyklus er en del af OptikTeams dedikation til bæredygtighed og differentiering i et konkurrencepræget marked. Tornbjerg fremhæver, at selvom optikerprodukter traditionelt ikke betragtes som grønne, kan denne indsats gøre en markant forskel.
Dette bæredygtighedsfokus er udviklet i samarbejde med brilleproducenten Bellinger, hvilket har ført til skabelsen af "Bellinger House Circle". Hans Lilleør fra Bellinger pointerer, at de mange millioner af gamle brillestel, der enten samler støv i skuffer eller ender som affald, repræsenterer et enormt spild af ressourcer. Med dette initiativ får forbrugerne mulighed for at se deres kasserede briller få nyt liv i butikkerne, idet de genanvendte materialer kan smeltes om op til 8-9 gange.
Projektets navn, Bellinger House Circle, refererer til det cirkulære forbrugsmønster, som initiativet tilstræber. På trods af navnets mulige mangel på umiddelbar association til genbrug eller bæredygtighed, forsikrer Tornbjerg, at markedsføringsmaterialet tydeligt vil signalere genbrugstemaet.
Produktionen af genbrugsprodukterne finder sted i Danmark, i tæt samarbejde med Københavns Kommune og et socialøkonomisk værested for unge med særlige behov, hvilket tilføjer endnu et lag af social ansvarlighed til projektet. OptikTeam har investeret betydeligt i denne indsats, i håbet om at inspirere til en mere bæredygtig fremtid inden for optikerbranchen.
Foto: PR