Aldi vil donere 80.000 vigtige babyartikler til velgørenhedsorganisationer, for at hjælpe nye forældre, der kæmper med stigende leveomkostninger.
Supermarkedet meddelte tirsdag den 9. august, at de vil donere bleer, vådservietter og andre væsentlige ting fra sin Mamia-serie til britiske velgørende organisationer og fødevarebanker.
Det kommer samtidig med, at Bank of England advarede om, at Storbritannien er ved at gå ind i en årelang recession til efteråret, og husholdningerne vil opleve det dybeste fald i levestandarden nogensinde.
I mellemtiden har økonomer advaret om, at inflationen kan ramme en “astronomisk” femten procent, det højeste niveau siden 1980.
Husholdningerne står også over for en stigning i energiprisloftet, når oktober kommer, og de gennemsnitlige energiregninger er på vej til at overstige 3.600 pund (cirka 31.700 danske kroner, red.) om året i begyndelsen af 2023.
I juli viste en undersøgelse fra Mumsnet, at de fleste familier allerede bekymrer sig om omkostningerne ved julen i år, hvor to ud af fem mennesker siger, at de vil købe gaver, som venner og familie har brug for, snarere end ønsker.
Aldi gennemførte en undersøgelse med YouGov om nybagte forældre i Storbritannien og fandt ud af, at mere end tre fjerdedele (77 procent) er bekymrede for omkostningerne ved vigtige produkter til deres nyfødte.
Mere end halvdelen (55 procent) af de nybagte forældre sagde, at de har kæmpet for at få råd til vigtige babyting.
Derudover sagde omkring tre ud af ti (29 procent), at de selv har skåret ned eller gået uden mad, for at få råd til sådanne nødvendige produkter til deres baby.
Aldis undersøgelse viste, at nybagte forældre i Yorkshire og London ser ud til, at være mest påvirket af leveomkostningskrisen, hvor henholdsvis 69 procent og 59 procent kæmper for at få råd til babyartikler.
Liz Fox, Aldis direktør for samfundsansvar, kommenterede resultaterne:
“Leveomkostningskrisen påvirker os alle, men at passe et barn - noget, der burde være sådan en spændende tid - skaber ekstra stress for dem med de laveste indkomster.”
“Hos Aldi er vi mere engagerede end nogensinde før i, at støtte dem, der har mest brug for det. Vores forskning viser, at et alarmerende antal nybagte forældre har det svært - og derfor vil vi gerne gøre mere for at støtte dem med denne seneste donation.”
Supermarkedskæden vil give donationerne gennem Neighbourly, en fællesskabsgivende platform, der opererer i hele Storbritannien. Det skriver The Independent.
Steve Butterworth fra Neighbourly sagde:
“Efterhånden som grebet om leveomkostningskrisen strammes, har hjælp og støtte fra velgørenhedspartnere aldrig før været vigtigere.”
“Denne donation fra Aldi vil gøre en reel forskel for familier i nød i hele Storbritannien i løbet af denne tid.”