Alle fem sagde nej: Det fortryder de muligvis i dag

Foto: Per Arnesen / DR

Fem nej'er i Løvens Hule er ikke ensbetydende med, at virksomheden ikke har en fremtid. Det har iværksætterne fra Creative Wood opdaget

Det er langt fra alle iværksættere i det populære Tv-program Løvens Hule på DR1, som lykkes med at få en investering fra én eller flere af de kendte løver, og mange får da heller ikke succes med deres idé. For Creative Wood, der producerer specialdesignet pynt, skilte og dekorationer i træ og akryl, skulle Løvens Hule vise sig at blive startskuddet til succes til trods for, at iværksætterparret bag det kreative brand ikke fik nogen investering med hjem. Nu er 20% af virksomheden solgt til anden investor, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse

Da iværksætterparret bag Creative Wood, Samanda og Thomas Berlin, stod overfor de kendte investorer i Løvens Hule, som blev vist på DR1 tilbage i februar, fulgte investor og Business Angel Stinne Ølshøj intenst med foran skærmen. Som fast kunde hos Creative Wood var hun nemlig ikke i tvivl om produktets potentiale. På trods af de mange rosende og anerkendende ord fra alle fem investorer, fik parret ingen investering, og det blev Stinne Ølshøj åbning til at gå i dialog med parret.

I maj skrev parterne under på, at Stinne Ølshøj ikke alene skulle købe 20% af virksomheden, men også delvis indgå i den daglige ledelse i en periode. En beslutning som har været den helt rigtige for iværksætterparret.

”Stinne er det perfekte match for os. Der var god kemi fra starten, og det er altafgørende for os, og vi kan mærke, at Stinne brænder lige så meget for at videreudvikle virksomheden, som vi gør”, fortæller Samanda Berlin, som er kreativ ansvarlig i Creative Wood, og hun fortsætter: "Det var virkelig lærerigt for os at deltage i Løvens Hule, dels fordi vi blev bekræftet i, at der er et stort potentiale for Creative Wood, men også fordi vi blev skarpere på, hvad vi havde brug for. Det var ikke en investor, der så at sige bare kom med penge, men derimod en tæt samarbejdspartner, som vi løbende kan rådføre os hos”.

Læs også

Hver femte bryder loven uden at vide det: Nu advarer politiet

Første skridt

Den nye investor Stinne Ølshøj har mange års erfaring fra ledelsesposter i blandt andet den finansielle sektor, senest i Söderberg & Partners, og det kreative bureau Anthill Agency. I efteråret afsluttede hun sin MBA fra Middlesex University. I rollen som investor og strategisk samarbejdspartner for Creative Wood har første skridt været at skabe struktur, optimere og lægge en klar strategi for fortsat vækst.

”Det er simpelthen så imponerende, hvad Creative Wood har skabt på så kort tid, og jeg er både stolt og glad for, at de har taget mig med på rejsen. Min vigtigste rolle lige nu er at rådgive og hjælpe Samanda og Thomas med at fastholde et strategisk fokus, så de kan koncentrere sig om det, de er allerbedst til. Først og fremmest arbejder vi med at optimere interne forretningsgange og ordreflowet i webshoppen for at frigive tid og ressourcer til andre produktlinjer og kundesegmenter. Det er nogle af de tiltag, som investorpengene er øremærket til, og vi har en klar forventning om at kunne effektivisere produktionen med 40%”, udtaler Stinne Ølshøj.

Creative Wood holder til i lejede lokaler i Glostrup og har travlt som aldrig før. Efter programmet, hvor parret deltog, blev vist på DR1, væltede ordrerne ind, og det gør de fortsat. På trods af flere måneder med nedlukning og restriktioner, der har gjort det svært at holde fest og events, forventer virksomheden at nå en omsætning på 3 mio. kr. i indeværende år, hvilket er en fordobling i forhold til sidste år.

Den store efterspørgsel har krævet flere hænder, både i produktionen og til pakning af ordrer, og i dag består medarbejderstaben af 6 faste medarbejdere og et par timelønnede. 

I dag går 75% af salget til B2C og 25% til B2B, men fremadrettet vil virksomheden fokusere endnu mere på B2B segmentet, hvor navnlig efterspørgslen fra hotel- og restaurationsbranchen er stigende. Det er blandt andet menu- og barkort samt bordnumre fremstillet i FSC-certificeret træ, der taler ind til branchens fokus på bæredygtighed. Men også i event- og festbranchen ligger et stort uudnyttet potentiale.

Læs også

Efter 12,5 år: Siger farvel til Go' Morgen Danmark