Arla melder ud: Hvis du har dette derhjemme, bør du straks returnere det

Af: Lucas Andreas

|

10/08/2024

Nyheder
Jakob Eskildsen/Ritzau Scanpix
De er særdeles populære hos danskerne.

Lige nu læser andre også

Artiklen her er flere måneder gammel, men stadig gældende.

Arla har længe været danskernes foretrukne mejerist, kendt og elsket for sine højkvalitets mejeriprodukter.

Mærket er blevet en ikonisk del af det danske køkken, ikke kun gennem sine produkter men også via de velkendte mælkekartoner, de grønne mælkekasser og de karakteristiske biler, der leverer friskhed til butikker og hjem landet over. Arlas stærke brand og engagement i kvalitet gør, at både deres produkter og deres visuelle identitet har fundet en særlig plads i hjertet af danske forbrugere.

De fleste danskere er stødt på Arlas ikoniske grønne og sorte mælkekasser, når de står stablet eller på anden vis bliver brugt ved restauranter, på institutioner eller sågar sidder fast bag på en puch maxi. Men nu kan det være slut, for i en ny kampgane kalder Arla mælkekasserne hjem.

Det skriver de i en pressemeddelelse.

Det er nemlig både CO2-tungt og dyrt at producere de 250.000 nye kasser, der årligt skal erstatte de forsvundne. Som tak for hver returnerede mælkekasse donerer Arla 5 kroner til Arla Fondens arbejde med at inspirere og uddanne børn og unge i sunde og bæredygtige madvaner.

”Selvom der er noget nostalgisk og hyggeligt over at se en mælkekasse bag på en knallert, har vi brug for dem til at transportere mælk i. Mælkekasserne har en levetid på 20 år, så det er ærgerligt, hvis de står og samler støv et sted fremfor at blive brugt til at transportere mælk og yoghurt,” siger Henrik Lilballe Hansen, der landedirektør for Arla i Danmark og fortsætter:

”Vores mælkekasseindsamlinger nyder altid stor opbakning fra danskerne, og det håber vi gentager sig i år, så vi kan få så mange mælkekasser retur som muligt. Og som tak for hver returnerede mælkekasse vil vi igen i år donere 5 kroner til Arla Fondens arbejde for sunde og bæredygtige madvaner til børn og unge.”

Det kan hurtigt hobe sig op i baglokalet, når landets restauranter og caféer hvert år får leveret millioner af liter mælk, fløde og andre mejeriprodukter i mælkekasser fra Arla. Derfor har Arla gjort det let for virksomhederne at komme af med de tomme mælkekasser igen.

”Vi ved, at de danske restauranter og caféer har masser at se til, og at indlevering af mælkekasser nok ikke er øverst på huskelisten. Men heldigvis er der en nem og hurtig løsning, da de tomme mælkekasser altid kan sendes retur med chaufføren, som leverer mælk og mejeriprodukter til storkøkkenerne,” siger Henrik Lilballe Hansen og fortsætter:

”Alternativt har både virksomheder og private mulighed for at aflevere deres tomme mælkekasser på den nærmeste genbrugsstation eller hos supermarkeder over hele landet, hvorfra de kommer retur til Arla. Og på den måde støtte op om Arla Fondens arbejde med at skabe sunde og bæredygtige madvaner for børn og unge.”

Arlas indsamling af mælkekasser vil køre hele 2024.

Anbefalet til dig