Audi lukker sin elbilfabrik i Bruxelles til februar: "den sværeste beslutning, jeg har været nødt til at træffe"

Af: Lucas Andreas

|

16/12/2024

Nyheder
Ovu0ng / Shutterstock.com
Ovu0ng / Shutterstock.com
Fabrikken, der beskæftiger 3000 mennesker, er nu nødt til at lukke.

Lige nu læser andre også

Bilindustrien er under pres, og det mærkes nu tydeligt i Europa.

Nu kan endnu en bilgigant stille sig i rækken af de, der har nedjusteret deres salgsforventninger og har måttet skrue ned på kapaciteten.

Her er der tale om Audi-fabrikken i Bruxelles, der lukker senest den 28. februar næste år.

Det betyder tab af 3.000 arbejdspladser.

Det skriver Autonews på baggrund af oplysninger fra Reuters.

Fabrikken har siden 2022 udelukkende produceret Audi Q8 e-tron, en elektrisk SUV med en startpris på 750.000 kroner i Danmark.

Lavt salg, høje produktionsomkostninger og en udfordrende placering tæt på boligområder og uden lokale leverandører har gjort anlægget vanskeligt at drive. Trods en kapacitet til at producere 120.000 elbiler årligt, nåede fabrikken aldrig over 47.900 enheder.

Volkswagen-koncernen besluttede allerede tidligere i år at flytte produktionen af Q8 e-trons efterfølger til Mexico fra 2025, og fabrikken i Bruxelles blev dermed efterladt uden nye modeller at fremstille.

Audis produktionschef, Gerd Walker, kalder beslutningen for en hård og personlig udfordring. "Personligt har det været den sværeste beslutning, jeg har været nødt til at træffe i min professionelle karriere," udtalte han ifølge Reuters.

Siden november har Audi og Volkswagen undersøgt muligheden for at sælge fabrikken. Flere medier rapporterede, at op mod 26 potentielle investorer blev kontaktet, og kinesiske Nio blev nævnt som en mulig køber.

Rygterne blev dog hurtigt afvist af Nios administrerende direktør William Li.

Lukningen markerer en milepæl, da fabrikken bliver den første, Volkswagen-koncernen lukker i Europa. For Belgien er det et hårdt slag, da fabrikken både har haft historisk betydning og været teknisk førende i produktionen af elbiler.

Med manglen på levedygtige alternativer står de 3.000 ansatte nu uden job, mens Audi forbereder sig på at konsolidere sin produktion andre steder i verden.

Anbefalet til dig