Det er et godt spørgsmål, og noget, som rejsebranchen og turismesektoren livligt debatterer. Alle taler tilsyneladende om CO2-neutralitet og FN’s verdensmål, men fører de fine tanker til en adfærdsændring?
Forleden var der i København offentlig debat om bæredygtighed – noget, som foreningen Danske Rejsejournalister havde taget initiativ til. Fire paneldeltagere fra en række større virksomheder debatterede emnet og var enige om, at det er et langt, sejt træk, der skal til, men ikke uenige om, at det er nødvendigt for at bidrage til en sundere klode og en sundere rejsebranche med en lidt grønnere samvittighed.
I panelet sad Peter Juhl fra Destination Bornholm, Luca Harrasser Burmeister fra C&C Travel, Thomas Friis Rasmussen fra BCD Travel og Kirsten Aggersborg fra Guldsmeden Hotels. Paneldebatten blev styret af formand for Danske Rejsejournalister, Anne-Vibeke Isaksen, og medlemmer fra Danske Rejsejournalister var mødt ind.
Det måske allermest interessante fandt sted til allersidst i debatten. Spørgsmålet om, hvem der egentlig har ansvaret for, at Danmark og turismesektoren opfører sig bæredygtigt i fremtiden. Her pegede man på, at det politiske niveau og reguleringer fra toppen er afgørende, for forbrugere og virksomheder kan ikke alene drive det. Dog mente alle også, at virksomheder og forbrugere bør forholde sig indgående til emnet og selv tage så mange bæredygtige skridt som overhovedet muligt, f.eks. ved flere togrejser, færre flyrejser, nul brug af plastic og stop af madspild. Paneldeltagerne var også enige om, at presset fra forbrugerne over for virksomhederne vil stige i de kommende år.
Nordisk kundedirektør i BCD Travel, Thomas Friis Rasmussen, fortalte, at BCD Travel igennem mange år har haft bæredygtighed med på agendaen i deres strategiarbejde, også selvom det ikke nødvendigvis er det, kunderne vægter højst. Pris er stadig altafgørende. BCD Travel, der bl.a. har vundet guld hos Eco Vadis (verdens førende platform for CSR-vurdering af globale forsyningskæder), vil imidlertid gå foran med et godt eksempel, både i forhold til leverandører, kunder og medarbejdere. Han gjorde klart, at det kan synes paradoksalt, at de som erhvervsrejsebureau anbefaler virtuelle møder som supplement til de fysiske rejser, men at det ikke desto mindre er vigtigt i deres rådgivning, ligesom andre tips til en bæredygtig rejse gives til kunderne.
Kirsten Aggersborg fra Guldsmeden Hotels nævnte, at Green Globe løbende tjekker deres hoteller på mange forskellige målepunkter inden for bæredygtighed, og at certificeringen giver en tryghed, fordi tingene ellers godt kan skride i en travl hverdag. Der skal helst være en relevant myndighed, som løbende hjælper med at tjekke og holde dem til ilden. Hun nævnte også, at det grønne image hos Guldsmeden Hotels er et konkurrenceparameter, når både B2C og B2B-arbejdet gøres. Begge parter er i højere grad begyndt at skele til, at leverandører skal arbejde med bæredygtighed, selvom Rom ikke blev bygget på én dag.
Luca Burmeister, der er medejer af C&C Travel, sagde blandt andet, at de ikke går så forfærdeligt meget op i certificeringer, men at de har været CO2-neutrale i 3-4 år allerede. Det er bl.a. afstedkommet af at plante palmer på Filippinerne. Han nævnte herudover deres sociale arbejde lokalt på destinationerne, hvor C&C har hjælpeprogrammer og udviklingsprojekter for cirka 1 million danske kroner om året. Det kommer bl.a. skoler og fiskere til gavn, fortalte han. Han fremhævede også, at turismen er en stor vækst- og beskæftigelsesmotor i mange ulande og derfor ikke kun er af det onde.
Peter Juhl fra Destination Bornholm uddybede Bornholms vision, som lyder: "Bright Green Island" og en række specifikke Bornholmermål inden for bæredygtighed. Der tales på øen om en bæredygtig bundlinje, som 30 virksomheder derovre har tilsluttet sig (herunder en tredjedel fra turismeerhvervet). Peter Juhl mente, at flere og flere kunder vil efterspørge en "grøn ferie", som Bornholm ønsker at give dem, og at de er godt på vej, både på hotelsiden og den gastronomiske scene.