Bæredygtighed er et buzzword i corporate Danmark

12/2/19 13:42

Helge Rahbek

Bæredygtighed er på alles læber i øjeblikket. Corporate Danmark allokerer budgetter til grøn omstilling, og der fokuseres i høj grad på cirkulær økonomi frem for overproduktion, der kan skade klimaet. Det er nu ganske indlysende, hvorfor klimaet er en varm kartoffel, og der skal tages hånd om de åbenlyse klimaudfordringer, vi ikke kan ignorere. Der skal handles nu, før det endegyldigt er for sent.

Virksomheder i hele verden har et medansvar i forhold til blandt andet CO2-udledning, produktion af plast og meget mere. 280 millioner tons plast bliver produceret hvert eneste år. Omkring 8-12 millioner tons af dem ender i verdenshavene til skade for dyr, klimaet og ikke mindst os selv. Det er en selvdestruktiv adfærd, hvilket bestemt ikke er formålstjenesteligt.

Heldigvis er der virksomheder, der går forrest i kampen for at redde klimaet. Her kan blandt andet nævnes en stor virksomhed som Adidas, der faktisk har en dansker i spidsen. De producerer nu sko, der er fremstillet af genbrugsplast, som de finder i havene rundt omkring i verden. Og hos Klimaprofilen arbejder de intenst for, at virksomhederne i Danmark skal tage et medansvar og skilte med, hvad de konkret gør for at bidrage positivt til klimaet.

Genbrug og reduktion af produktion

Nyt tøj, nye møbler og nye biler. Det hele koster penge, men har også en helt anden regning. Det har konsekvenser for klimaet, der hver eneste dag får forkortet sin levetid. Overproduktion er et øget fokus hos mange virksomheder, der beskæftiger sig med cirkulær økonomi. Pointen er nemlig, at der ikke skal produceres flere varer og ting, end vi har brug for.

Igen er det et vidt begreb - for hvem ved, hvad vi har brug for? Det er desværre en subjektiv vurdering, der lader virksomheder selv bestemme, om de skal fortsætte med at producere biler og transportere dem rundt til hele verden - også til corporate Danmark. Ikke desto mindre er der flere, der har fået øjnene op for, at genbrug faktisk er en rigtig god ting, som gavner os alle.

Det værste er ikke, at der bliver produceret mange ting. Det værste er, at alle de ting, der bliver produceret, bliver smidt ud bagefter og ligger og forurener. Kan man i stedet finde en mulighed for at genanvende de samme materialer, er det en klar reduktion af både CO2, men også en reduktion af den tæring, der konstant forekommer på naturen.

Har du en virksomhed, der gerne vil bidrage til at gøre en indsats for klimaet, som er vores alles ansvar, er Klimaprofilen et godt sted at starte. Alene det at du skilter med din indsats, gør, at du er mere attraktiv i nogles optik. Hvem vil ikke handle med en virksomhed, der tager ansvar for miljøet? Brug det til din egen fordel - og ikke mindst naturen og klimaets.