Det store begravelsesfirma Begravelsesguiden.dk i flere år positioneret sig som en hjælpende hånd for de sorgfulde familier, der står overfor valget af bedemand.
Virksomheden har markedsført sig på at tilbyde rådgivning for at hjælpe folk med at navigere i bedemandsbranchens mindre gennemsigtige hjørner.
Imidlertid har ny undersøgelse fra Radio4 kastet skygger over firmaets egen troværdighed.
Firmaet har været en bastion for påståede femstjernede anmeldelser, som viser sig slet ikke findes på platforme som Trustpilot.
Flere anmeldelser bærer opdigtede navne, men er blevet fremhævet på deres hjemmeside som bevis på deres pålidelighed.
"Erhvervsdrivende skal på en klar og forståelig måde oplyse, hvorvidt – og i givet fald hvordan – den erhvervsdrivende sikrer, at de offentliggjorte brugeranmeldelser stammer fra forbrugerne. Det kan man af gode grunde ikke oplyse her," siger Jan Trzaskowski, professor i markedsføringsret ved CBS til Radio4.
Påstår samarbejde med store organisationer
Desuden har Begravelsesguiden præsenteret sig selv som samarbejdspartner til anerkendte organisationer og patientforeninger - noget, som flere af disse foreninger benægter.
De proklamerede samarbejder inkluderer højtprofilerede navne som Alzheimerforeningen og Parkinsonforeningen, der afviser ethvert samarbejde med firmaet.
De påståede og usande samarbejder har rejst store spørgsmål om virksomhedens etiske linjer og den reelle værdi af deres rådgivning, som primært synes at tjene firmaets egne interesser ved at henvise til bestemte bedemænd mod betaling.