Bekræftet: Penge på vej til danskerne

Foto: Shutterstock

En hel række borgere kan nu glæde sig over, at de får lidt ekstra ind på kontoen.

Selskabet PARKPARK har uretsmæssigt opkrævet penge af deres kunder. Nu får disse deres penge tilbage. Det oplyses i en pressemeddelelse fra Forbrugerombudsmanden, der har forhandlet med netop PARKPARK om tilbagebetalingen. 

Selsakbet, der udbyder en parkeringsapp, vælger at betale penge tilbage til kunder, der uretmæssigt har fået opkrævet penge af selskabet. Det sker efter forhandling med Forbrugerombudsmanden.

PARKPARK indførte i juli 2020 et nyt forudbetalingssystem, der betød, at kunderne fik trukket 300 kroner fra deres bankkonti uden at give samtykke til det. Pengene kunne herefter bruges til at betale for parkering via appen. Tidligere skulle kunderne først overføre penge til PARKPARK, når de skulle betale for en parkering.

Selskabet havde siden maj 2020 varslet sine kunder flere gange om, at selskabet ville indføre et nyt forudbetalingssystem, men efter Forbrugerombudsmandens opfattelse kunne selskabet ikke gennemføre en sådan ændring uden kundernes samtykke.

Læs også

Ambulance i fuld udrykning ramt af sten kastet fra bro

Den gik ikke

Forbrugerombudsmanden vurderede desuden, at der var tale om uautoriserede betalingstransaktioner efter betalingsloven, fordi PARKPARK havde hævet beløbet på kundernes konti, uden at kunderne havde givet samtykke til det.

Siden juli 2020 har PARKPARK tilbagebetalt beløbet til de kunder, der har bedt virksomheden om det. Efter forhandling med Forbrugerombudsmanden har PARKPARK oplyst, at samtlige kunder, der ikke allerede har brugt beløbet til at betale for parkering via appen, vil få det resterende beløb tilbagebetalt omgående.

”Vi har vurderet, at PARKPARK uretmæssigt har hævet penge på kundernes konti uden deres samtykke. De kunder, der endnu ikke har fået deres penge tilbage, har derfor krav på at få pengene retur," udtaler forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen. 

”Selvom en virksomhed tidligere har fået oplyst en kundes betalingsoplysninger, så betyder det ikke, at virksomheden kan ændre i aftalen og bruge betalingsoplysningerne til at hæve penge fra kundens konto. Det kræver et klart og aktivt samtykke fra kunden.”

Læs også

Danskerne tør ikke: Hver tredje lader være under corona

 

Læs også