Nu fjerner de den udvidede garanti.
Lige nu læser andre
Det lignede en garanti, der skulle skabe tryghed og tillid blandt elbilkøbere. Men blot et halvt år efter, at bilgiganten Stellantis udvidede sin fabriksdækning til fem år, har koncernen ændret kurs.
Nu fjernes den udvidede garanti, og i stedet indføres en ny model, som binder kunderne tættere til mærkeværkstederne.
Fra fem år til servicebetinget ordning
Kunder hos mærker som Opel, Peugeot, Citroën og DS får fremover kun to års almindelig fabriksdækning.
Den erstattes af et nyt program kaldet Brand Care, som i teorien kan forlænge dækningen til otte år, men kun, hvis bilen serviceres efter fabrikkens anvisninger hos et autoriseret værksted.
Ordningen beskrives af producenten som en serviceaktiveret tryghedsdækning, der fornyes ved hvert servicebesøg.
Læs også
Den skal ifølge Stellantis’ danske importør, Wismo Group, skabe en mere gennemskuelig og langvarig relation mellem kunde og forhandler.
FDM: Et klart tilbageskridt
Hos FDM møder ændringen hård kritik. Organisationen vurderer, at bilkøberne i praksis mister mere, end de vinder, og at den nye model svækker forbrugerbeskyttelsen.
“Reelt går man fra fem til to års fabriksgaranti med mulighed for at tilkøbe yderligere tryghed,” siger FDM’s jurist og teamleder Nikolaj Igor Jørgensen.
Han mener, at bilisterne nu mister deres frie værkstedsvalg, samtidig med at dækningen bliver mindre omfattende.
Flere dele, herunder elektronik, væskelækager og multimediesystemer, er ikke længere omfattet og det kan koste dyrt, hvis uheldet er ude.
Producenten forsvarer beslutningen
Læs også
Hos Wismo afviser man kritikken. Her fremhæver man, at Brand Care fortsat bygger på fabrikkens standarder, og at kunderne får reparationer udført med originale dele og efter producentens metoder.
Ifølge Wismo er målet at give “langvarig tryghed og bedre serviceoplevelser”, ikke at forringe kundernes vilkår.
Men hos FDM ser man udviklingen som en bekymrende tendens.
Hvor flere producenter det seneste år har kæmpet om at tilbyde længere garantier, går Stellantis nu den modsatte vej og det, mener FDM, kan koste tillid blandt danske bilkøbere.