Vi står i øjeblikket midt i en AI-bølge.
Kunstig intelligens fylder meget på både aktiemarkedet og i daglig snak, og mange virksomheder såvel som private forsøger nu at finde fodfæste i udviklingen.
En af de områder, hvor der for alvor bliver kæmpet om at sidde forrest i bussen, er på bilmarkedet, hvor der lige nu er et regulært kapløb i gang om at blive de første, til at udvikle en selvkørende bil, der kan blive godkendt.
Nu trækker en stor aktør sig ud af den kamp.
Den amerikanske bilproducent General Motors (GM) har meddelt, at de opgiver projektet 'Cruise', deres store satsning på autonome taxier.
I stedet vil GM fokusere på avancerede førerassistentsystemer, som skal støtte chauffører og være et skridt på vejen mod fuld autonomi.
Beslutningen skyldes både en økonomisk prioritering og et intensiveret konkurrencebillede. “GM vil ikke længere finansiere Cruise’s udviklingsarbejde med robotaxier på grund af den betydelige tid og de ressourcer, der ville være nødvendige for at skalere forretningen,” lyder det i deres meddelelse.
Siden GM overtog størstedelen af Cruise LLC har projektet været en stor økonomisk satsning, men forventningerne er nu nedjusteret. Ved at lægge Cruise ind under deres tekniske afdelinger forventer koncernen at opnå en årlig besparelse på én milliard kroner.
Fokus på eksisterende teknologi
GM's håndfri system Super Cruise, som allerede er implementeret i over 20 bilmodeller, spiller en central rolle i den nye strategi. Super Cruise benyttes i øjeblikket til at køre omkring 10 millioner miles om måneden, og det bliver fundamentet for GM's videre udvikling.
Mens GM skruer ned for ambitionerne om robotaxier, rykker konkurrenterne frem. Alphabet's Waymo har allerede selvkørende taxier på gaderne i byer som San Francisco og Phoenix, hvor tomme førersæder vidner om en teknologi, der nærmer sig realisering.