Kronjyderne adskiller sig markant fra resten af landet, når det kommer til indkøb af dagligvarer, og det er noget, Bilka-chefen i Paderup, Martin Enevoldsen, har bemærket efter at have overtaget stillingen for nylig. Enevoldsen, tidligere chef for Bilka i Horsens i over 10 år, deler indsigt i de unikke forbrugsmønstre i Randers til Randers Amtsavis.
Én bemærkelsesværdig observation er den betydelige popularitet af svinekød i Randers i forhold til andre Bilka-centre. Enevoldsen understreger, at når der er tilbud på svinekam, sælges der markant mere i Randers sammenlignet med andre sammenlignelige varehuse. Det anses som "helt exceptionelt," og Enevoldsen afslører, at det drejer sig om flere tusind kilo svinekam, der skifter hænder, når de rigtige tilbud er tilgængelige.
Der er også en tendens til, at de traditionelle julemadvarer er mere populære i Randers end i resten af landet, bemærker Enevoldsen. Han afslører dog ikke præcise salgstal, men påpeger, at julens madtraditioner ser ud til at trives særligt godt i denne del af Jylland.
Ud over madvareforbrug viser det sig, at kronjyderne har præferencer inden for kaffeverdenen. Mens Karat-kaffe dominerer i Randers og nordpå i Jylland, er BKI og Merrild mere populære længere sydpå.
Enevoldsen bemærker også, at indkøbsvanerne adskiller sig i Randers Storcenter. Kunderne planlægger deres indkøb mere omhyggeligt og går efter tilbudsvarerne, hvilket kan skyldes Bilka's geografiske placering og det store opland i området.
Endvidere nævner Enevoldsen, udover svinekød og Karat-kaffe, at Thor Øl, alkoholsodavand og energidrik er mere populære i Randers end i resten af landet. Med omkring 400 ansatte og 60.000 forskellige varer på hylderne er Bilka i Randers Storcenter stadig en central indkøbsdestination efter fem års jubilæum.