På det danske detailmarked er der opstået en ny tendens, hvor der er et øget fokus på plantebaserede og veganske fødevarer.
To store spillere, Lidl og Salling Group, som står bag Bilka, Netto og Føtex, tager kampen op med deres forskellige initiativer for at fremme salget af disse produkter.
Lidl har lanceret "Valget er dit", som er et koncept, hvor kunderne kan købe veganske alternativer til samme pris som traditionelle kød- og mejeriprodukter.
Maria Lovecchio, der er indkøbsdirektør hos Lidl Danmark, forklarer at formålet er at gøre det lettere for kunderne at vælge plantebaserede produkter ved at fjerne prisbarrieren.
Det skriver Avisen Danmark.
Salling Group har svaret igen ved at sænke prisen på 100 plantebaserede varer med mindst 10 procent. Henrik Vinther Olesen, som er kommunikations- og bæredygtighedsdirektør, understreger vigtigheden af at tilbyde konkurrencedygtige, plantebaserede alternativer for at nedbringe CO2-udledningen.
Han forklarer, at målet med kampagnen er at drive markedet frem:
"Vores mål er i første omgang at fordoble omsætningen inden 2025 og tage endnu flere plantebaserede fødevarer ind på vores hylder. Det vil kunderne kunne se i vores butikker i markedsføringen, men ambitionen rækker videre, og vi vil løbende følge og udfordre markedet for at drive det frem", lyder det fra Henrik Vinther Olesen, der slår fast, at det ikke er et forsøg på at fortælle danskerne, hvad de bør spise - men mere en kampagne, der skal muliggøre, at alle kan få begge dele.
Disse initiativer kommer i en tid, hvor danskernes interesse for klimavenlige madvaner er faldet.
En rapport fra Madkulturen viser, at kun 56 procent af danskerne i 2023 fandt det vigtigt at have klimavenlige madvaner, hvilket er et fald fra 2019, hvor det var hele 70 procent.
Til trods for dette fald arbejder Lidl og Salling Group altså for aktivt for at fremme plantebaserede valgmuligheder, hvilket kan påvirke forbrugernes indkøbsvaner og bidrage til en mere bæredygtig fremtid.